Deze Amsterdamse blockchainstart-up wil de miljardenindustrie van nepproducten keihard aanpakken

Spread Your Crypto Love

Bart Verschoor CEO van SEAL wil het liefste dat de vervalsingsindustrie morgen verleden tijd is. Het opstartende blockchainbedrijf uit Amsterdam wil iedere consument in staat stellen om productauthenticiteit te verifiëren. Zodat iedereen met een simpele scan via zijn smartphone weet of een product echt of nep is.
Verschoor gaat dit interview met Bitcoin Magazine in op hun blockchaintechnologie en hun toekomstige ambities. “We hebben tientallen miljoenen euro nodig om dit tot een succes te maken.”

1. Waarom zijn jullie deze start-up begonnen? Je had een leuke baan in het blockchainteam van Deloitte.

Verschoor: “Allereerst maken ik en mijn broer Joris al heel lang games. En met diezelfde grafische kaarten waarmee je games maakt, zijn we rond 2013 ook bitcoins en litecoins gaan mijnen. Ons kantoor werd zo heet dat het te benauwd werd om nog te werken (lacht). Maar op een persoonlijker niveau kan ik wel vertellen: een uniek product ontwerpen en creëren kost een leven vol opoffering. Ik speelde tijdens mijn kindertijd minder in de speeltuin en ging als tiener ook minder uit om maar met mijn creaties bezig te zijn. De liefde krijg je niet zomaar terug, want een ontwerp lukt vaak niet. Van elke creatieveling wordt een enorm doorzettingsvermogen gevraagd om tot iets unieks te komen. Het is een collectief bloed, zweet en tranen dat mooie dingen voor elkaar krijgt. Dat er dan wereldwijd grootschalig vervalsing en plagiaat aan de orde van de dag is, vind ik op zijn zachtst gezegd niet okay. SEAL gaat dat probleem niet compleet of gelijk oplossen, maar met onze blockchaintechnologie leveren we bijdrage aan een eerlijkere en echtere wereld.”

(na een stilte) “Onze moeder is kunstenares en haar kunstwerken zijn ook vervalst en dan komt het natuurlijk heel dichtbij. Zij wilde het oplossen met de politie, maar dat lukte niet altijd. Maar ook vervalsing van medicijnen, vliegtuigonderdelen en airbags vindt grootschalig plaats.”

“Het is echt een wereldprobleem. Weet je dat de vervalsingsindustrie een grote financiële bijdrage levert aan drugskartels, maar ook aan terroristische groeperingen?
Misschien boud om te zeggen, maar als je een nepportemonnee op een straatmarkt koopt, financier je daarmee indirect een aanslag zoals vorig jaar is gebeurd bij de concertzaal Bataclan in Parijs.
We hopen dat consumenten bewuster hun luxeproducten gaan kopen, zoals we nu bijvoorbeeld ook zien in de consumptie van vlees. De vraag ‘waar stop jij je geld in?’ wordt steeds relevanter.”

2. Kun je de blockchaintechnologie achter SEAL uitleggen?

Verschoor: “De eerste stap is om een NFC-chip van één bij één centimeter in een bepaald product te laten integreren, bijvoorbeeld een collectors item van een schoenen – of tassenfabrikant. Alle producten ID’s worden vastgelegd in onze blockchain. Met een eenvoudige scan via je smartphone kun je de echtheid van een product verifiëren. Dus met je SEAL wéét dat het echt en niet nep is. De NFC-chip kopen we nu in bij chipleverancier NXP en de blockchain hebben we zelf ontwikkeld via het ethereumnetwerk.”

3. Wat zijn de voordelen?

Verschoor: “De consument kan bij een aankoop controleren of een product echt of nep is. Je kunt een product op naam claimen. Zodra jouw sneakers worden gestolen, kun je dit laten vastleggen in de blockchain. Vergelijk het met een functie zoals “Find My iPhone”. Potentiële kopers van een gestolen product wéten dat ook of kunnen dat terugvinden in onze openbare blockchain. We verwachten dat er geen winst meer valt te behalen met diefstal.
Voor fabrikanten is het gemakkelijker om producten te herroepen bij een fabrieksfout. Ook is dit natuurlijk een mooie manier om de binding met je klanten te versterken.

4. Wat is jullie verdienmodel?

Verschoor: “Ons verdienmodel is dat fabrikanten transactiekosten in rekening gaan brengen voor deze validatieservice. Wij vragen van de fabrikant 30 procent van deze transactiekosten, die de klant uiteindelijk betaalt. Vergelijkbaar met wat Apple aan vergoeding vraagt aan app-ontwikkelaars voor haar Appstore.
We denken in eerste instantie aan modeproducten die collectors items uitbrengen die uitverkocht zijn voordat je met je ogen kan knipperen. We zijn in gesprek met diverse internationale modefabrikanten. We kiezen er bewust voor om consumenten als doelgroep te nemen. De blockchain is vaak gunstig op plekken waar weinig vertrouwen is. We verwachten dat de tussenlagen in een industrie teveel belangen hebben en dus de blockchain willen frustreren, omdat ze overbodig worden. Daarom ligt onze focus bij de consument.”

5. Wat zijn jullie ambities?

Verschoor: “Timing is in deze wereld álles. Voor ons is het zeer belangrijk dat we zo snel mogelijk als organisatie opschalen. Heel eerlijk: we zoeken nog 17 man personeel. Allereerst omdat we met SEAL een eigen NFC-chip willen ontwikkelen. Heel ambitieus weet ik, maar daar is wel een dure NFC-wetenschapper/ontwikkelaar voor nodig. Een ontwerp van een eigen NFC-chip begint bij 10 miljoen dollar…
Met onze ICO, waarvan de voorverkoop op Valentijnsdag start, willen we ook significant veel geld ophalen. Je moet aan tientallen miljoenen euro’s denken. Er is kapitaal nodig omdat ons idee impact heeft op een groot deel van een bedrijf: niet alleen de leveranciersketen, maar ook de marketing en legal bijvoorbeeld. Maar om onze ambitie aan te tonen: wij willen van alle blockchainbedrijven de nummer één worden, dat houdt in dat de SEAL token in de top 20 van de grootste cryptomunten moet gaan komen. Concurrenten zijn onder meer VeChain en Waltonchain, maar we hebben onder meer al vier patenten aangevraagd voor technologieën, waar zij niets mee gaan doen.”

6. Tenslotte, handel je zelf ook in cryptomunten?

Verschoor: “Ja, maar ik ben geen daytrader. Ik heb wat bitcoin, ethereum, neo en xrp. Powerledger vind ik ook interessant. Nu heb ik simpelweg de tijd niet om me ergens in te verdiepen en er echt mee actief te handelen. Dus mijn strategie is lekker hodl.”

Deze Amsterdamse blockchainstart-up wil de miljardenindustrie van nepproducten keihard aanpakken

Advertisements

Advertisements
Http://www.bitcoinmagazine.nl

Wessel Simons

Vader van 3 kinderen, waaronder een tweeling van 2 jaar. Zijn 2 minutes of fame: enkele fragmenten van zijn radio-interview met Amy Winehouse in 2003 zit in de met Oscar bekroonde docu 'Amy' uit 2015. Sinds oktober 2017 oprichter/hoofdredacteur van Bitcoin Magazine Benelux, het platform dat dagelijks bericht over ontwikkelingen in de blockchain - en cryptomuntenindustrie. We hebben de ambitie om het online platform te ontwikkelen als de nummer #1 plek voor cryptocurrencies.
Follow Me:

Related Posts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
nl_NLDutch
nl_NLDutch
Share via