Ook Google stopt met reclame voor cryptomunten

Na Facebook doet ook Google advertenties van aanbieders van cryptovaluta als bitcoin in de ban.

Advertenties over crypto

Google stopt daarmee vanaf juni. Advertenties voor speculatieve en ongereguleerde munten zijn vanaf dan niet meer welkom. Ook reclames voor ‘initial coin offering’s’ (ICO’s) en binaire opties zijn dan niet meer toegestaan.

Koop gemakkelijk en snel Bitcoin bij Bitvavo. Ga aan de slag en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000 !

Scott Spencer, directeur Product Management Sustainable Ads bij Google gaf tegen CNBC aan: “We kunnen niet in de toekomst kijken om te zien waar het heen gaat met cryptovaluta. Maar we hebben genoeg schade bij consumenten gezien waardoor we dit met extreme voorzichtigheid willen behandelen”

Facebook zette afgelopen januari dezelfde stap. Ook Bitcoin Magazine BeNeLux ondervind daar sindsdien hinder van, waarbij geen enkele advertentie voor het platform wordt goedgekeurd.

Onder Google vallen ook Youtube, AdWords en Doubleclick. Het kondigde vorig jaar aan 10.000 mensen in te zetten om misleidende advertenties tegen te gaan.

Google wist miljarden advertenties

Google wist vorig jaar al meer dan 3,2 miljard advertenties wereldwijd te verwijderen van zijn netwerk. Dat is meer dan honderd advertenties per seconde. Een jaar eerder waren dat er nog 1,7 miljard. Meer dan 300.000 ’bad publishers’ blijken geblokkeerd, drie keer meer dan 2016, evenals meer dan 700.000 mobiele apps. Verder zijn 400.000 onveilige websites verwijderd. Google blokkeerde ook 12.000 sites die de inhoud van andere sites hadden overgenomen, 79 miljoen advertenties die mensen naar websites met schadelijke software probeerden te sturen en 48 miljoen advertenties die mensen aanspoorden om schadelijke software te installeren.

Geen inbreuk op de vrijheid van meningsuiting

Google introduceerde vorig jaar Page level enforcement. Daarmee werd het mogelijk om advertenties op slechts een pagina weg te halen, wanneer daar content staat die ingaat tegen de richtlijnen van Google. Voorheen moesten alle advertenties weggehaald worden of de site zelfs geblokkeerd worden. Volgens Jessica Stansfield van Google is het beleid geen inbreuk op de vrijheid van meningsuiting, bij sommigen staan ze simpelweg niet toe dat er geld aan wordt verdiend.

Recht van de sterkste

Hoe goed de bedoelingen van Google ook uitgelegd kunnen worden, het maakt duidelijk dat bedrijven als Facebook en Google een monopolypositie hebben. Hoeveel bedrijven, waaronder dit platform, zijn afhankelijk van die partijen? Eigenlijk allemaal. Zonder mogelijkheid om te kunnen adverteren bij Facebook of Google is er nauwelijks een business model mogelijk.

Terwijl de wereld van crypto, cryptovaluta en blockchain booming is, mogen we daar niet op inspelen. Wellicht dat het woord blockchain niet ge-redflagged wordt, maar diegene die zegt dat blockchain zonder bitcoin the next best thing is snapt er weinig van.

Bitcoin bestaat uit vier principes. De blockchain, proof of work, cryptografie en een peer-to-peer netwerk. Bitcoin goeroe Andreas Antonopolous geeft aan dat al die principes van belang zijn, niet alleen de blockchain.

“The ability to innovate without permission at the edge of the bitcoin network is the same fundamental force that has driven internet innovation for 20 years at a frenetic pace, creating enormous value for consumers, economic growth, opportunities and jobs. Bitcoin is not anonymous and empowering people to have better access to financial infrastructure is much more important than the misuse of the system by a few”

Wij zijn van mening dat mensen zelf de meerwaarde kunnen bepalen van de informatie die wij verstrekken. Iets waar naast Facebook nu ook Google met deze actie een stokje voor steekt. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die misbruik maken van de ongereguleerde markt die cryptovaluta omvat. Zijn wij dat als onafhankelijk nieuwsplatform ook?

Nou ja. Onafhankelijk. Dat zouden we zijn als we niet afhankelijk waren van Facebook en Google. Iets wat bitcoin in principe zou kunnen realiseren.

Bronnen: New York Times, Het Financieele Dagblad, CNBC, BuzzFeed, Digital Journal

Foto: Flickr / Andrew Mager

Inschrijven nieuwsbrief