COO Barrick Gold: ‘Goudindustrie kan veel leren van Bitcoin en de cryptosector’

De Chief Operating Officer (COO) van het in Canada gevestigde goudmijnbouwbedrijf Barrick Gold is van mening dat de edelmetaal-industrie veel kan leren van de Bitcoin en de rest van de crypto-industrie.

Bitcoin als ‘digitaal goud’

Terwijl er al vaker de vergelijking werd gemaakt dat crypto het nieuwe digitale goud betreft draait Catherine Raw, de COO van Barrick Gold, het om.

Zij geeft in een interview met Fortune aan dat, terwijl verschillende experts zeggen dat bitcoin net als goud ook een oppotmiddel is, de goudindustrie veeleer moet kijken naar het momentum-aspect dat de crypto-industrie (of cryptovaluta) laat zien.

Raw verdedigde, als COO van Barrick Gold, goud uiteraard als beter oppotmiddel. Goud heeft immers een 6.000 jaar oude reputatie als activa dat zijn waarde weet te behouden.

Daarbij: goud zal altijd een bepaalde waarde blijven behouden; het zal nooit richting nul bewegen.

Ook al wist bitcoin binnen tien jaar ettelijke duizenden procenten te stijgen, het zou ook zo maar richting nul kunnen gaan. Volgens haar het grote verschil tussen beide activa.

Bitcoin en goud

Toch ziet Raw ook zeker toekomst in crypto’s. Het fenomeen cryptovaluta is volgens haar iets dat niet zo maar gaat verdwijnen.

Volgens Raw zou de goudindustrie daarbij iets moeten doen met het enthousiasme dat crypto weet te genereren bij beleggers.

Het fenomeen cryptocurrency zal blijven. Wat ik zou willen is dat goud de beweging rond deze trend gaat benutten. Ik denk dat de goudindustrie het hoofd in het zand steekt door geen voordeel te halen uit deze veranderende demografie.

Catherine Raw

Raw benadrukte in het bijzonder de behoefte naar meer belangstelling voor goud van jong volwassenen en millennials.

Deze demografie lijkt de basis te hebben gelegd voor interesse in bitcoin en crypto in zijn algemeenheid.

Cryptovaluta in trek bij millennials

Dat Raw een punt heeft blijkt ook wel uit onderzoek dat Bitcoin Magazine Nederland afgelopen week aanhaalde, van het Britse Michelmores LLP. Dat toont aan dat cryptovaluta enorm populair zijn onder de rijkere millennials.

De generatie die geboren is tussen 1981 en 1996, met een vermogen van meer dan $31.000, heeft maar liefst 20% in cryptovaluta als bitcoin geïnvesteerd.

Het landelijk gemiddelde bij de Britten is 3%, dus de jonge welvaartsgeneratie staat daar ruim boven. Van diezelfde groep jongeren die meer dan $93.000 te besteden heeft, is maar liefst 29% van het vermogen in cryptovaluta geïnvesteerd.

Met andere woorden: De goudindustrie moet een inhaalslag maken om de toekomstige (of huidige) generatie voor zich te winnen.

Een begin lijkt daarbij gemaakt vanuit de cryptosector zelf, met tientallen projecten die goud en andere edelmetalen uitgeven op de blockchain.

Het besef dat er parallellen zijn tussen Bitcoin en (schaarse) edelmetalen wordt steeds groter. Nederlander PlanB laat op twitter verschillende theoriën los over de stock-to-flow ratio.

Lees hier meer over deze theorie en de voorspelling dat BTC hierdoor in de huidige cycli door kan stijgen naar de $30.000.

Bron: Fortune

Foto: Flickr / Marco Verch

Mis niks meer!

Invalid email address