john de mol bitcoin
Nieuwsberichten » John de Mol zet alsnog stappen tegen Facebook en neppe Bitcoin advertenties

John de Mol zet alsnog stappen tegen Facebook en neppe Bitcoin advertenties

De Nederlandse mediamagnaat John de Mol zet zijn rechtszaak tegen Facebook door. Hij wil dat het social mediaplatform stappen neemt tegen de valse bitcoin advertenties waarin bekende Nederlanders worden gebruikt. Dat meldt zijn mediabedrijf Talpa in een persbericht.

De Mol, maar ook andere bekende Nederlanders als Alexander Klöpping van Blendle en rapper Ali B worden gebruikt bij advertenties waar grote winsten worden beloofd.

Facebook vs De Mol

Een paar maanden geleden besloot De Mol naar de rechter te stappen om Facebook tot actie te dwingen om de advertenties te stoppen. De rechter vroeg beide partijen tot een overeenkomst te komen.

Facebook moet werk maken van het stoppen van ‘misleidende bitcoin advertenties’. De gesprekken tussen beide partijen leken volgens Talpa goed te verlopen, maar de gemaakte afspraken konden niet worden vastgelegd op papier.

De Mol denkt dat er op korte termijn geen maatregelen worden getroffen. Hij vermoedt dat hij van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Hij vraagt mede daarom de rechter alsnog om een uitspraak te doen in een rechtszaak.

“Na drie maanden onderhandelen is mij duidelijk geworden dat er geen afspraken met Facebook te maken valt op het gebied van de misleidende bitcoin advertenties. Het bedrijf heeft volgens mij de bescherming van de consument allesbehalve hoog in het vaandel staan.”

John de Mol
  bitcoin meester  

Niet de bedoeling

De Mol zegt dat hij het niet zo ver had willen laten komen: ”Ik heb er alles aan gedaan om de oplichterij met bitcoin advertenties op het platform te laten stoppen.” Ondanks de goede gesprekken is het nooit tot een officiële overeenkomst gekomen tussen beide partijen.

“Er is welwillende een rookgordijn opgetrokken”

Bij het kamp van De Mol heerst het gevoel dat Facebook de boel bewust vertraagt en vaag houdt: ”Het bedrijf heeft een rookgordijn van welwillendheid opgetrokken, maar heeft de door mij gewenste maatregelen niet op tijd en niet op de juiste wijze willen vastleggen.”

Hij vraagt zich in het gedeelde bericht ook af waarom het zo moeilijk is om op te treden tegen dit soort advertenties. De mediagigant vind het ‘stuitend dat een bedrijf dat miljarden winst maakt zijn platform beschikbaar stelt voor criminelen’.

De reden lijkt voor de hand te liggen: meer winst is belangrijker dan de gebruikers. ”Ik kan dit niet langer tolereren en vraag de rechter daarom alsnog om vonnis te wijzen in deze zaak,” besluit De Mol.

 

Nieuw Bitcoin Journaal over: Bitcoin, het Lightning Network en de maatregelen van De Nederlandse Bank

Meepraten over alles wat te maken heeft met bitcoin, altcoins en de markt daar omheen? Kom eens langs op FacebookTwitter of Telegram.

Don't miss out!
Aanmelden Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd up-to-date in het wereldje van bitcoin, altcoins en blockchains

Invalid email address

Gerelateerde berichten

Durfinvesteerder Tim Draper blijft erbij: ‘Bitcoin naar $250.000 in 2022’

Wessel Simons

Criminelen kopen Bitcoin voor 10 keer de prijs met gestolen geld

Robin Heester

Bitcoin mining hotspot krijgt waarschijnlijk strengere regels

Robin Heester

Wij gebruiken cookies om u een optimale gebruikers ervaring te kunnen bieden. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser maar dit kan het functioneren van onze website negatief beïnvloeden. Accepteren Lees verder