john de mol bitcoin

John de Mol zet alsnog stappen tegen Facebook en neppe Bitcoin advertenties

De Nederlandse mediamagnaat John de Mol zet zijn rechtszaak tegen Facebook door. Hij wil dat het social mediaplatform stappen neemt tegen de valse bitcoin advertenties waarin bekende Nederlanders worden gebruikt. Dat meldt zijn mediabedrijf Talpa in een persbericht.

De Mol, maar ook andere bekende Nederlanders als Alexander Klöpping van Blendle en rapper Ali B worden gebruikt bij advertenties waar grote winsten worden beloofd.

Facebook vs De Mol

Een paar maanden geleden besloot De Mol naar de rechter te stappen om Facebook tot actie te dwingen om de advertenties te stoppen. De rechter vroeg beide partijen tot een overeenkomst te komen.

Facebook moet werk maken van het stoppen van ‘misleidende bitcoin advertenties’. De gesprekken tussen beide partijen leken volgens Talpa goed te verlopen, maar de gemaakte afspraken konden niet worden vastgelegd op papier.

De Mol denkt dat er op korte termijn geen maatregelen worden getroffen. Hij vermoedt dat hij van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Hij vraagt mede daarom de rechter alsnog om een uitspraak te doen in een rechtszaak.

“Na drie maanden onderhandelen is mij duidelijk geworden dat er geen afspraken met Facebook te maken valt op het gebied van de misleidende bitcoin advertenties. Het bedrijf heeft volgens mij de bescherming van de consument allesbehalve hoog in het vaandel staan.”

John de Mol

Niet de bedoeling

De Mol zegt dat hij het niet zo ver had willen laten komen: ”Ik heb er alles aan gedaan om de oplichterij met bitcoin advertenties op het platform te laten stoppen.” Ondanks de goede gesprekken is het nooit tot een officiële overeenkomst gekomen tussen beide partijen.

“Er is welwillende een rookgordijn opgetrokken”

Bij het kamp van De Mol heerst het gevoel dat Facebook de boel bewust vertraagt en vaag houdt: ”Het bedrijf heeft een rookgordijn van welwillendheid opgetrokken, maar heeft de door mij gewenste maatregelen niet op tijd en niet op de juiste wijze willen vastleggen.”

Hij vraagt zich in het gedeelde bericht ook af waarom het zo moeilijk is om op te treden tegen dit soort advertenties. De mediagigant vind het ‘stuitend dat een bedrijf dat miljarden winst maakt zijn platform beschikbaar stelt voor criminelen’.

De reden lijkt voor de hand te liggen: meer winst is belangrijker dan de gebruikers. ”Ik kan dit niet langer tolereren en vraag de rechter daarom alsnog om vonnis te wijzen in deze zaak,” besluit De Mol.

 

Mis niks meer!
Invalid email address