ICO reviewexperts over de Momentum token van Mobile Bridge: “Verloren bonuspunten behoren met Momentum tot het verleden”
|
Het digitale marketingbedrijf Mobile Bridge uit Amstelveen komt met het eerste blockchainplatform wereldwijd waarmee bedrijven hun klanten veel beter en transparanter kunnen belonen. Nu gaat de helft van het aantal loyaliteitspunten ter wereld verloren. Alleen al in de VS gaat jaarlijks honderd miljoen dollar aan vergaarde bonuspunten verloren. Door de komst van de Momentum token wordt dit verleden tijd. Bitcoin Magazine Nederland vroeg een tweetal ICO-experts* naar hun mening over Mobile Bridge en hun Momentum token.
ICO review: Momentum
Jorgen Welsink is oprichter van Cryptocurrency Academy en heeft circa 150 ICO’s geanalyseerd de afgelopen periode. Hij is gecharmeerd van de propositie van de Momentum token.
Welsink: “Ze komen met een oplossing van een écht probleem, want heel veel loyaliteitspunten gaan verloren. Dit terwijl bedrijven flink investeren in loyaliteitsprogramma’s en klanten missen nu dat extra voordeel. Als ik mijn vlucht gratis kan upgraden, dan voelt dat goed. Bedrijven missen dat ‘upsell’ moment te veel. Ook de inwisselbaarheid van de diverse tokens binnen de Momentum wallet vind ik sterk. Ik kan mijn Praxis tokens omzetten in Kruidvat tokens. Tenslotte zijn er weinig ICO’s die zo’n ervaren team achter zich hebben.”
Jan-Robert Schutte, oprichter en CEO van CryptoAcademy en adviseur van diverse ICO’s, sluit zich hierbij grotendeels aan. Schutte: “Ik herken me volledig in het probleem dat de Momentum token oplost. Je verzamelt veel punten, maar het wordt niet omgezet in klinkende munt. Dat ze via gamification meer klantenloyaliteit willen creëren vind ik sterk. Stel ik koop een Nike-trainingspak, dan kan ik – na het spelen van een Pokemon-spelletje - een kadootje ophalen in de winkel. Die klanten worden merk ‘influencer’ en worden weer beloond met de Momentum token. Loyaliteit krijgt door Momentum echt waarde.”
De uitdagingen
Een groot deel van de ICO’s mislukt door onder meer mismanagement, door een te vroege marktpenetratie of te weinig use cases.
Welsink: “De uitdaging voor Mobile Bridge is om hun bestaande klanten in deze propositie mee te krijgen. Nog niet alle filialen van hun klanten zijn aangesloten bij het netwerk van Mobile Bridge of Momentum. Daar ligt nog veel potentie. In het algemeen zie ik dat de nadruk steeds meer op een private sale komt te liggen in plaats van de publieke ICO. Dat zie ik helaas ook bij Mobile Bridge en dat een beetje voorbij aan de gedachte dat je als kleine belegger laagdrempelig kan instappen.”
Schutte: “Ik zie ook dat ze hun bestaande klanten moeten overtuigen om mee te doen. Ten tweede zullen ze ook investeerders moeten overtuigen van hun ICO. Ik zie echter genoeg sterke punten zoals de inwisselbaarheid van de tokens. Je tokens van de Burger King kun je via de Momentum token als een soort gateway omwisselen voor bijvoorbeeld Praxis tokens. Mobile Bridge moet vooral de pluspunten benadrukken en zodra ze tractie krijgen in de markt, hebben we goud in handen.”
Lagere instap bij publieke ICO
Kees de Vos, CEO van MobileBridge: "De feedback op onze propositie is soms overweldigend. Je voelt dat we met deze propositie lef tonen bij zowel consumenten als de bedrijven die loyaliteitsprogramma hebben. Hoewel veel ICO's het moeilijk hebben in deze markt, zien we een grote vraag naar onze ICO als ons nieuwe product. We hebben nu al onze soft cap behaald en dat is een geweldig resultaat. Hiermee kunnen we ons zo goed mogelijk voorbereiden op onze publieke verkoop. Iedereen kan vanaf 100 euro meedoen aan onze ICO sale. Een brede spreiding onder de kopers draagt bij aan het succes van de verkoop. Het stelt ons ook in staat om na te denken over de periode na de ICO op het gebied van productontwikkeling, marketing en sales.”
Welsink besluit: “Het verschil wordt gemaakt of men écht kan ondernemen of niet. Iedereen kan wel 10 miljoen dollar verbranden, het gaat erom hoe je succesvol een bedrijf opbouwt en dan heeft Mobile Bridge met haar ervaren team een pré.”
Meer lezen over Mobile Bridge en de Momentum token?
Video-interview Kees de Vos
Inschrijven nieuwsbrief
Disclaimer: bovenstaand artikel is onderdeel van een content partnership tussen Bitcoin Magazine NL en Mobile Bridge. Beide geïnterviewde experts hebben momenteel geen belang in de Momentum token.