Celsius wil nog $2 miljard terughalen van klanten die vlak voor faillisement geld opnamen

Het failliete cryptobedrijf Celsius heeft pogingen ondernomen om ongeveer $2 miljard terug te vorderen. De cryptobank ging in juli 2022 failliet en heeft vorige maand een deel van de stortingen van klanten teruggegeven.

Bloomberg onthult nu dat de commissie van de trustee contact zoekt met degenen die vlak het omvallen van Celsius meer dan $100.000 van het platform hebben afgehaald. De reden hiervoor is dat enkele grote klanten in de weken voorafgaand aan het faillissement maar liefst $1,2 miljard van het platform opnamen.

Het doel is om dit geld terug te vorderen, en het vervolgens in de handen te krijgen van de klanten die dit hebben misgelopen. Celsius dreigt daarbij zelfs met “legal actions”, omdat “ze ten onrechte hebben geprofiteerd ten koste van andere rekeninghouders.”

Curatoren hebben gesteld dat door de “payment disruption” slechts 0,02% van het klantenbestand van Celsius last heeft van deze regeling. De reden dat Celsius omviel, zou zijn omdat enkele klanten vlak voor de faillissementsprocedure geld opnamen.

Een minimale groep aan klanten waren goed voor 40% van de weggehaalde activa. Deze officieuze bankrun gooide Celsius in een faillissement.

Inmiddels is er al $3 miljard aan cryptovaluta door Celsius teruggegeven aan haar klanten. Eind januari is dit via ofwel Coinbase, PayPal of andere partners uitgestuurd naar klanten. Zij ontvingen ofwel bitcoin ofwel ether, ongeacht de soorten activa er op het platform werden bewaard. 98% van de schuldeisers op wie dit betrekking had, steunde het plan.

Celsius heeft verder ook een groot aantal juridische pijnpunten achter de rug. Het bedrijf schikte een boete van $4,7 miljard met de Amerikaanse Federal Trade Commission. Daarnaast heeft het schikkingen getroffen met het ministerie van Justitie, de Securities and Exchange Commission (SEC) en de Commodity Futures Trading Commission (CFTC).

Lees meer over:
Bitcoin nieuwscelsiuscrypto