Google draait verbod op cryptoreclame gedeeltelijk terug
Google heeft haar verbod op cryptogerelateerde advertenties gedeeltelijk opgeheven. Wel heeft de maatregel alleen betrekking op crypto exchanges zoals Coinbase.
Dat meldt de Amerikaanse nieuwszender CNBC na een gesprek met een woordvoerder van de techgigant. Cryptobeurzen mogen vanaf 1 oktober weer advertenties inkopen bij Google voor de Amerikaanse en Japanse markt. Facebook zegt ook mondjesmaat advertenties toe te laten op haar platform sinds juni dit jaar. Ook dit geldt specifiek voor bepaalde cryptobeurzen die een uitgebreid verificatieproces doorlopen hebben en goedgekeurd zijn.
Google en cryptoreclame
Google draait hiermee vrij snel haar eerdere besluit terug. In maart dit jaar werd een blokkade aangekondigd voor cryptogerelateerde advertenties. Google wilde de consument beschermen tegen het aanbod van ICO’s, walletaanbieders en handelsadviezen. Voor deze categorieen geldt overigens nog steeds een advertentieverbod.
Techbedrijven zoals Google (Google Adsense, Youtube), Facebook (Facebook, Instagram, Whatsapp), Twitter en Snapchat legden eerder dit jaar een verbod op cryptoreclame op. Ook inhoudelijke artikelen over de blockchainwereld werden geblokt op bijvoorbeeld Facebook.
Strenge certificering
Woordvoerder Scott Spencer van Google zegt vandaag tegen CNBC: “We weten niet wat de toekomst van cryptovaluta wordt. Maar we hebben genoeg voorbeelden gezien waarbij consumenten benadeeld zijn. Daarom behandelen we dit dossier zeer behoedzaam. Adverteerders moeten eerst een certificeringsproces doorlopen voordat zij via ons in de VS en Japan kunnen adverteren.” Deze richtlijnen schijnt Facebook al langer te hanteren, waarbij het certificeringsproces een vrij traag proces is.
Lees verder op Bitcoin Magazine NL: Coinbase mag weer adverteren op Google, Facebook en Instagram
Bron: CNBC