New Business Radio had een interview met Martijn Hoogeveen, ceo van de beursgenoteerde productdataleverancier Icecat. Eerder dit jaar bracht Icecat de ICURY-token uit en – opvallend – zonder een feitelijke Initial Coin Offering.
Icecat
Icecat, met haar hoofdkantoor in Amsterdam, werkt mondiaal voor tienduizenden webshops zoals Amazon, Wehkamp, BOL en merken als Philips, Akzo en TomTom. ICURY is te omschrijven als een utility token, omdat het binnen de business van Icecat werkt als alternatief betaalmiddel. Klanten kunnen productinformatie die ze voor hun webwinkels en productvergelijkers gebruiken vooruit betalen. De opbrengst van de tokens gaat naar softwareontwikkeling en de ontwikkeling van meer datasheets, waarvan er nu zo’n 18 miljard per jaar worden gedownload, door tienduizenden e-commerce-bedrijven. Om de honger naar productdata te blijven stillen, is een open en gedecentraliseerde blockchain waarin datakwaliteit vastgelegd en gegarandeerd wordt (Proof Of Quality) onmisbaar, zo meent het bedrijf.
Luister hier het interview met ceo Martijn Hoogeveen terug.