Disclaimer
Wanneer je via affiliate links in onze content een aankoop doet, kunnen wij een commissie verdienen zonder extra kosten voor jou. Door deze website te gebruiken ga je akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.

Iran gebruikt Tether om eigen munt te redden, ‘echte’ dollar was geen optie

Iran gebruikt Tether om eigen munt te redden, 'echte' dollar was geen optie 990
Leestijd
3-4 Min
Leestijd
3-4 Min

Iran zet stablecoin Tether (USDt) in om de instortende rial te ondersteunen. De centrale bank van het land kocht volgens blockchain-analysebedrijf Elliptic voor ruim 507 miljoen dollar aan USDt. Daarmee kiest Iran bewust voor crypto als alternatief voor echte dollars, die door sancties steeds lastiger te verkrijgen zijn.

Dat blijkt uit een nieuw rapport van Elliptic. Het bedrijf analyseerde on-chain data en concludeert dat de Central Bank of Iran de stablecoins waarschijnlijk gebruikte om de eigen fiatvaluta te ondersteunen of om internationale transacties af te wikkelen.

Check onze Discord

Connect met "like-minded" crypto enthousiastelingen

  • Leer gratis de basis van Bitcoin & trading - stap voor stap, zonder voorkennis.
  • Krijg duidelijke uitleg & charts van ervaren analisten.
  • Sluit je aan bij een community die samen groeit.

Waarom Iran Tether gebruikt in plaats van dollars

De timing van de aankopen is volgens Elliptic geen toeval. De waarde van de Iraanse rial halveerde binnen acht maanden en bereikte een historisch dieptepunt tegenover de dollar. In die periode begon de centrale bank op grote schaal USDt te verzamelen.

Elliptic stelt dat Iran mogelijk crypto gebruikte zoals centrale banken normaal gesproken buitenlandse valuta inzetten. De bank zou rials hebben opgekocht met USDt op lokale beurzen. Dat proces lijkt sterk op openmarktoperaties, maar dan uitgevoerd met digitale activa in plaats van contante reserves.

Echte dollars zijn voor Iran moeilijk toegankelijk door internationale sancties. Stablecoins zoals Tether bieden dan een digitaal alternatief dat wereldwijd verhandelbaar is, zonder directe toegang tot het Amerikaanse banksysteem.

Rol van Nobitex en verschuiving naar andere blockchains

De centrale bank hield het grootste deel van de USDt aan via Nobitex, een van de grootste cryptobeurzen van Iran. Dat veranderde in juni 2025, toen Nobitex werd getroffen door een beveiligingsincident.

Na die hack paste de centrale bank haar strategie aan. De USDt werd via een cross-chain bridge verplaatst van de TRON-blockchain naar Ethereum. Daarna volgden swaps naar andere digitale activa en verplaatsingen naar nieuwe blockchains en handelsplatforms.

Die stappen wijzen volgens Elliptic op een actieve en strategische inzet van crypto. Iran lijkt daarbij bewust te spreiden om risico’s te beperken en toezicht te ontwijken.

Tether kan nog steeds ingrijpen

Hoewel stablecoins vaak worden gezien als censuurbestendig, benadrukt Elliptic dat uitgevers wel degelijk macht hebben. Tether kan wallets bevriezen als deze in strijd zijn met regelgeving.

Dat gebeurde ook in juni 2025. Toen werden meerdere wallets gelinkt aan de Iraanse centrale bank op een zwarte lijst gezet. In totaal werd ongeveer 37 miljoen dollar aan USDt bevroren. Dat laat zien dat zelfs staatsactoren niet volledig buiten bereik van uitgevers opereren.

Voor Iran vormt dat een reëel risico. Tegelijk blijft USDt aantrekkelijk, omdat het nog steeds eenvoudiger te verkrijgen is dan fysieke dollars.

Crypto groeit explosief in Iran

De inzet van Tether door de centrale bank past in een bredere trend. Crypto wint snel aan populariteit onder de Iraanse bevolking. Volgens Chainalysis groeide het crypto-ecosysteem van Iran in 2025 naar meer dan 7,8 miljard dollar aan transacties.

Veel Iraniërs gebruiken digitale valuta als bescherming tegen inflatie en kapitaalcontroles. Vooral Bitcoin wordt gezien als een veilige haven in tijden van economische onrust en politieke protesten.

Ironisch genoeg gebruiken burgers en overheid nu dezelfde technologie, maar met totaal verschillende doelen. Waar burgers crypto inzetten om hun koopkracht te beschermen, gebruikt de staat het om het bestaande financiële systeem overeind te houden.

Wat dit betekent voor crypto en geopolitiek

De Iraanse strategie laat zien hoe crypto steeds vaker een geopolitiek instrument wordt. Stablecoins fungeren niet alleen als handelsmiddel, maar ook als noodoplossing voor landen die zijn uitgesloten van het traditionele financiële systeem.

Tegelijk roept dit vragen op over toezicht, sanctiehandhaving en de rol van private bedrijven zoals Tether. Als staten crypto kunnen inzetten als alternatief voor dollars, verschuift de machtsbalans in het mondiale financiële systeem.

Iran lijkt daarmee een voorbode te zijn van wat meer landen kunnen gaan doen. In een wereld waarin toegang tot dollars geen vanzelfsprekendheid meer is, wordt crypto steeds moeilijker te negeren.

Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet

Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet

  • Meer dan 60 chains beschikbaar voor alle crypto
  • Vroege toegang tot nieuwe projecten
  • Hoge staking belongingen
  • Lage transactiekosten
Let op: cryptocurrency is een zeer volatiele en ongereguleerde investering. Doe je eigen onderzoek.
Wij hanteren een strikt redactioneel beleid dat gericht is op feitelijke nauwkeurigheid, relevantie en onpartijdigheid. Onze content, gecreëerd door vooraanstaande experts uit de industrie, wordt nauwgezet beoordeeld door een team van ervaren redacteuren om te zorgen voor naleving van de hoogste normen in rapportage en publicatie.

Door: Robin Heester

Bitcoin expert

Robin is een zeer ervaren Bitcoin schrijver. Sinds 2016 is hij al bezig met cryptocurrency. Nu al geruime tijd vooral bezig met Bitcoin. Hup Bitcoin! :)...

Lees meer over Irantether