Disclaimer
Wanneer je via affiliate links in onze content een aankoop doet, kunnen wij een commissie verdienen zonder extra kosten voor jou. Door deze website te gebruiken ga je akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.

VS wetgevers willen einde aan staking dubbele belasting

VS wetgevers 548
Leestijd
3-4 Min
Leestijd
3-4 Min

In de Verenigde Staten groeit de politieke aandacht voor een van de meest frustrerende fiscale kwesties voor cryptobeleggers, namelijk een dubbele belasting bij staking-beloningen. Voor veel deelnemers aan proof-of-stake-netwerken betekent staking vandaag de dag dat zij direct belasting moeten betalen op ontvangen beloningen zodra ze worden uitgekeerd, zelfs als zij de munten niet verkopen.

Wetgevers in het Amerikaanse Congres werken aan voorstellen om dit te veranderen voordat de nieuwe belastingregels voor 2026 definitief worden vastgelegd. Zij willen de belasting op staking-inkomsten aanpassen, zodat beleggers meer flexibiliteit krijgen en de vaak als onrechtvaardig ervaren belasting op zogenoemd ‘fantoominkomen’ afneemt.

Check onze Discord

Connect met "like-minded" crypto enthousiastelingen

  • Leer gratis de basis van Bitcoin & trading - stap voor stap, zonder voorkennis.
  • Krijg duidelijke uitleg & charts van ervaren analisten.
  • Sluit je aan bij een community die samen groeit.

Dubbele belasting voor verkeerde timing

Staking is een fundamentele manier waarop gedecentraliseerde netwerken werken. Deelnemers zetten hun tokens vast om transacties te valideren en netwerkbeveiliging te ondersteunen, in ruil waarvoor zij nieuwe munten of beloningen ontvangen. Onder de huidige Amerikaanse belastingregels worden deze beloningen beschouwd als inkomen op het moment van ontvangst. Met andere woorden: zelfs als een belegger de beloningen niet verkoopt of gebruikt, moet hij al belasting betalen over hun volledige waarde op dát moment. Dit creëert een situatie waarin iemand belasting moet afdragen over munten die hij in feite nog niet heeft gemonetariseerd. Een fenomeen dat in de sector bekendstaat als “fantoom inkomen.”

Crypto-belangengroepen en sommige parlementariërs vinden dat deze aanpak beleggers onevenredig straft en innovatie in de sector belemmert. Vooral voor wie met grote hoeveelheden actief participeert in staking, leidt de directe belastingheffing tot liquiditeitsproblemen. De fiscus heft belasting over munten die nog in het netwerk vastzitten, waardoor beleggers soms activa voortijdig verkopen en extra koersdruk ontstaat.

De voorgenomen veranderingen voor 2026

Er is een voorstel geïntroduceerd door leden van het Huis van Afgevaardigden dat een nieuw fiscaal kader voor cryptobelastingen naar voren schuift. Die voorstellen bevatten onder meer een belangrijke wijziging rond staking-beloningen. Belastingplichtigen zouden de keuze krijgen om de belasting op staking-inkomsten uit te stellen tot een later moment, mogelijk tot vijf jaar na ontvangst. Dit verandert de fiscale timing radicaal en zou de last van een “fantoom inkomen” aanzienlijk verminderen.

Het idee is om het inkomensbelastingmoment dichter te laten aansluiten bij het punt waarop beleggers daadwerkelijk economische controle over hun beloningen krijgen, zoals bij verkoop of gebruik. Door deze deferral-optie kunnen stakers hun belastingdruk beter beheren en hoeven zij niet jaarlijks belasting te betalen over een beloning die ze misschien niet willen verhandelen.

Daarnaast bevat het bredere wetsvoorstel ook andere wijzigingen, zoals een mogelijke vrijstelling van kapitaalwinstbelasting voor kleine transacties met gereguleerde stablecoins. Hoewel dat niet rechtstreeks met staking te maken heeft, geeft het aan dat Amerikaanse wetgevers steeds meer geneigd zijn om het fiscale regime voor digitale activa te herzien en meer in lijn te brengen met traditionele financiële mechanismen.

Voordelig voor beleggers?

Voor particuliere en institutionele beleggers zou deze wijziging een aanzienlijke verlichting betekenen. Door belastingheffing te mogen uitstellen, behouden beleggers meer controle over hun liquiditeit en kunnen ze belastingverplichtingen plannen zonder gedwongen verkoop van activa. Dat zou de aantrekkelijkheid van staking kunnen vergroten, vooral voor lange termijn houders die hun beloningen willen blijven accumuleren.

Bovendien kan het wegnemen van dubbele belasting op staking-beloningen de drempel verlagen voor institutionele deelname. Meer voorspelbare fiscale regels die aansluiten op traditionele financiële producten verlagen de drempel voor instellingen om in staking-strategieën te investeren.

Tegelijkertijd blijft het voorstel onderwerp van een intens debat. Zelfs als het komende fiscale jaar een deferral-optie biedt, moeten wetgevers nog overeenstemming bereiken over de details, zoals de duur van het uitstel en de toepassing op verschillende soorten staking-beloningen. De IRS en het ministerie van Financiën zullen een rol spelen in het implementeren en interpreteren van elke nieuwe regel.

Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet

Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet

  • Meer dan 60 chains beschikbaar voor alle crypto
  • Vroege toegang tot nieuwe projecten
  • Hoge staking belongingen
  • Lage transactiekosten
Let op: cryptocurrency is een zeer volatiele en ongereguleerde investering. Doe je eigen onderzoek.
Wij hanteren een strikt redactioneel beleid dat gericht is op feitelijke nauwkeurigheid, relevantie en onpartijdigheid. Onze content, gecreëerd door vooraanstaande experts uit de industrie, wordt nauwgezet beoordeeld door een team van ervaren redacteuren om te zorgen voor naleving van de hoogste normen in rapportage en publicatie.

Door: Nick de Jong

Nick de Jong werkt als Bitcoin en economie expert voor Bitcoinmagazine.nl. Naast zijn werk als schrijver, werkt Nick ook als juridisch ondersteuner bij de overheid. Nick's interesse voor crypto ontstond jaren terug, in 2015. Blockchain en regelgeving trokken zijn aandacht. Nick verdiepte zich in...

Lees meer over belastingcryptoVS