Broodje HODL#3: een ICO zonder bonus, dat zou een verademing zijn

Soms krijg je een tip. Volgens mij was het in de Whatsapp-groep Bitcoin Barons. Ja, zo’n Whatsapp-groepje waar je als 38-jarige gelijk tot de oude garde behoort. Grijs, beginnend buikje, vader, maar meegolvend op de bitcoin – en blockchainhype. Ik zat gelukkig net voor de Kerstgolf, de instappers na Kerst die tot nu toe weinig florissante tijden hebben meegemaakt met de muntjes.
Maar goed, de tip. Blockport. Nooit van gehoord. Ik ben het type belegger (ik ben geen trader) die hier en daar een stukje en beetje uit nieuwsgierigheid (en natuurlijk uit een soort zucht naar een ‘pump’) in kleinere cryptomunten stopt. Ik koop zo’n 400 Blockport op EtherDelta, omgerekend circa 250 euro. Doet geen reet, die cryptomunt. Nog steeds hetzelfde niveau als een paar maanden. Toch maar laten staan, want wie weet, wordt het de nieuwe bitcoin. Dat wordt deze munt niet, daar eet ik mijn wallet voor op, maar het zal toch maar gebeuren…

Als je dagelijks de wereld van de crypto volgt, scan, hoor en zie je tientallen namen van blockchainbedrijven en zogenaamde ICO‘s, de start-ups van deze wereld. Meestal kost het enige moeite om erachter te komen wat ze doen. Soms is het schimmig, vaak – op papier dan – niet. ICO’s hebben vaak een team online staan met allemaal nette LinkedIn-profielen.
Iedereen communiceert netjes in Engels, ze hebben een mooie community op Telegram en met een paar muisklikken kun je wat ether naar ze overmaken. Ontzorging, dat is wat we willen.

Koop gemakkelijk en snel Bitcoin bij Bitvavo. Ga aan de slag en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000 !

Nederland blaast een heel bescheiden deuntje mee in ICO-land. Weinig bedrijven wagen de stap. Iedereen uit het wereldje kent the usual suspects. We hebben de jongens en meisjes van SEAL. Net concept. Iedereen is tégen vervalsing. Ambitieuze plannen. Goed netwerk. Mooi kantoor aan de Singel. Thuiswedstrijd die ICO van ze, aanstaande zondag 25 februari. Binnentikker. Maandag staat er voor miljoenen euro’s op hun bankrekening. Ja, om een eigen blockchain en NFC-chip te ontwikkelen. Is dat nodig? Misschien. Het helpt in ieder geval de collector’s itemverslaafden onder ons. Nu wéét je dat die zeldzame sneaker niet nep is. Ik heb nooit iets gehad met merken, ik vind verzameldrift van dure spullen ziekelijk. Maar ze bedienen een doelgroep, vast en zeker. Andere namen die te binnen schieten zijn nTitle en Momentum: ICO’s voortgekomen uit bestaande bedrijven met bestaande klanten. Goed concept, met een solide zakelijk team en ‘track record’. Geen speld tussen te krijgen, lijkt geen woord oplichting bij te zitten. Transparant zo je wilt.

Niet elke ICO heeft een goed idee. Zoals de CEO van Celsius onlangs zei: “zodra je de token weghaalt uit het concept, en het concept blijft overeind, dan is het geen goed concept. De token moet essentieel zijn voor het concept. Dat is nou eenmaal de Wet van de EIKOO en de BLOKSTJEEN. Ik zet mijn vraagtekens bij het nut van de token van ICO Headstart. Deze ICO, met aan het roer Dirk Scheringa, heeft tijdens de pre-ICO al ruim 11 miljoen euro’s opgehaald. Met welk idee, vraagt u? ICO Headstart gaat met een team van specialisten ándere ICO’s beoordelen. Een soort Standaard & Poors voor de ICO-markt? Zitten ‘we’ daarop te wachten? Blijkbaar wel, want we steken er gezamenlijk ruim 11 miljoen euro in tijdens de pre-ICO fase en zijn bereid om er tientallen miljoenen euro’s bij te steken tijdens de komende ICO-fase.

In het interview met Bitcoin Magazine zegt Scheringa over het advies van de Autoriteit Financiele Markten om geen euro te steken in ICO’s: “Ik vind het terecht dat de AFM dat advies heeft gegeven. Een klein voorbeeld: er is nu een bedrijf dat in 17 minuten 38 miljoen op heeft gehaald en ik begrijp dat ze niet goed weten hoe ze dat moeten besteden. Dat is iets waar wij wel over na hebben gedacht. Wij hebben een screeningmechanisme waarbij we 5 tot 10 procent aan bedrijven goedkeuren en middels ‘smart contracts’ van het ethereum-netwerk, leggen we afspraken met die bedrijven vast. Het geld wat die bedrijven ophalen zal niet in een keer worden vrijgegeven. Dat gaat in stapjes want zij zullen bepaalde dingen moeten waarmaken. Die opzet geeft bescherming aan investeerders. Externe bureaus gaan vervolgens bepaalde rating geven”.

Bonussen

Maar als je een informele presentatie bijwoont van een ICO, krijg ik wel eens uitslag. Uitslag van al die bonussen waar de marketeers mee schermen. Bonus op bonus op bonus, dat kan niet gezond zijn, zegt mijn boerenverstand. Waarom? Hou het gewoon bij één prijs: zoveel tokens voor zoveel ether. Simpel. Maar goed, dat is wat de beleggers willen, een extraatje omdat ze er iets vroeger bij zijn. Begrijpelijk hoor, maar hanteer dan gewoon een lagere prijs tijdens de presale, iets wat ook gewoon gebeurt.

En ik geef toe, zodra je investeert in ICO’s kom je niet onder de bonus uit. En ik snap zeker de prikkel die van een bonus of een korting uitgaat, maar het wordt een valkuil zodra ICO’s vergeleken worden vanwege hun bonusstructuur. Dat men eerder geld belegt in een ICO met een hogere bonus, terwijl het idee gewoon ruk is. Voor een grotere groep mensen zijn bonussen ook gewoon een vies woord, iets wat we kennen van de bancaire wereld van voor 2008 en nu nog steeds. Willen ‘we’ daarmee geassocieerd worden? Bonus op bonus op bonus maakt van een ICO een ondoorzichtig kaartenhuis. Terwijl ja, de blockchain had toch een groter doel toch? Is de blockchain niet bedoeld voor meer transparantie? Om alles wat schimmig is, transparanter te maken. De blockchain als poetsdoek en niet als een stoflap voor een bonus.

Lees meer over:
BlockportICO

Door: Wessel Simons

Wessel is een doorgewinterde expert in de Nederlandse en internationale bitcoin- en cryptowereld, met meer dan acht jaar ervaring. Hij heeft een brede expertise opgebouwd in alle facetten van de cryptomarkt, met een bijzondere focus op industrienieuws en on-chainanalyse. Wessel heeft een grote passi...