Onderzoek: “Nederlanders sceptisch over winstgevendheid cryptovaluta”

Persbericht – Meer dan tweevijfde (44%) van de Nederlanders is nog altijd sceptisch over de winstgevendheid van cryptovaluta. Dat blijkt uit nieuw onderzoek uitgevoerd in opdracht van de toonaangevende wereldwijde cryptobeurs Luno. Terwijl bijna vier op de vijf (79%) inwoners van opkomende markten* buiten Europa optimistischer zijn over de winstgevendheid van bijvoorbeeld Bitcoin en Ethereum.

Cryptovaluta adoptie

Cryptovaluta krijgt veel interesse van investeerders buiten Europa. Met meer dan acht op de tien (82%) respondenten in opkomende markten die crypto aanschaffen puur als investering. In Nederland heeft 71% procent cryptocurrencies gekocht om meer rendement te maken dan hun spaargeld op de bank. Betalen met crypto staat nog in de kinderschoenen. Slechts 24% gebruikt crypto enkel om online te winkelen.

Koop gemakkelijk en snel Bitcoin bij Bitvavo. Ga aan de slag en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000 !

Cryptovaluta voldoen aan hun taak om de toekomst van betalingen te worden, met 29% van de opkomende markten en 15% van de Nederlandse bevolking die cryptovaluta al als een vorm van betaling hebben ontvangen.

Nederlanders en vertrouwen in crypto

Toch lijken Nederlanders minder vertrouwen te hebben in de veiligheid van crypto vergeleken met de opkomende markten. Over de lange termijn gelooft slechts eenderde (33%) dat cryptovaluta een veilige investering. In opkomende markten is er meer vertrouwen: meer dan twee derde (68%) zien crypto als een veilige investering. Hoewel vertrouwen laag is in Nederland, laat meer dan driekwart (78%) van de niet-cryptobezitters weten dat ze interesse hebben in het kopen en bezitten van crypto.

Risicovol

Nederlandse respondenten en respondenten uit de opkomende markten zijn het eens over wat hun mening zou kunnen beïnvloeden over cryptovaluta, met meer dan een derde (34%) van de Nederlanders en bijna de helft (44%) van respondenten in opkomende markten die antwoorden dat een toename in prijsstabiliteit een positieve invloed zou hebben op hun mening. Ook laat 40% van de Nederlandse ondervraagden en 48% van de respondenten in opkomende markten weten dat ze graag minder risico op het verliezen van hun investering zouden zien. Meer dan een vijfde (21%) zou hun mening over cryptovaluta veranderen als regeringen een positief vooruitzicht op de cryptosphere zouden hebben.

Complexe asset

De complexiteit van cryptovaluta is ook een struikelblok voor Nederlandse consumenten. Bijna de helft (48%) van de Nederlandse ondervraagden vindt het gebruik crypto ingewikkeld. Luno probeert consumenten meer te leren over het belang van toekomstig crypto-gebruik binnen het financiële landschap. Het bedrijf geeft werelwijd een aantal lezingen en komt regelmatig als spreker langs bij de evenementen Bitcoin Wednesdays en Blockchain Talks.

Evolutie

Magdalena Golebiewska, Country Manager van Nederland bij Luno vertelt: “Het is heel erg interessant om te zien dat zelfs in tijden van onzekerheid in de cryptomarkt, consumenten die geen crypto valuta bezitten kijken naar manieren om iets te gaan doen in de cryptowereld. Ik denk dat er nog altijd een lange weg te gaan is om deze consumenten zover te krijgen om crypto te kopen, maar we gaan aan kop op het gebied van het onderwijzen van de algemene bevolking over de voordelen van crypto. Door middel van onze educatieve programma’s en lezingen hopen we de consumenten die nu denken dat cryptovaluta ingewikkeld zijn te laten zien dat dit niet het geval is en hen meer betrokken te krijgen bij deze evoluerende technologie.”

*Opkomende markten zijn Zuid-Oost Azië, Zuid-Afrika en Nigeria.

Disclaimer: dit persbericht is onderdeel van een content partnership tussen Bitocin Magazine NL en Luno.

    Door: Redactie

    Het redactie account wordt gebruikt voor artikelen waar meerdere schrijvers, editors en journalisten aan werken. Met onze gezamenlijke kennis, kunde en opgeteld meer dan 50 jaar ervaring met schrijven en binnen de crypto wereld, kan je er zeker van zijn dat wij weten waarover we schrijven. We hebben...