IOTA voedsel
Nieuws » Weet jij wat je eet? IOTA wel

Weet jij wat je eet? IOTA wel

IOTA gaat samenwerken met Primority, een bedrijf dat is gespecialiseerd in voedselveiligheid. Samen willen ze ervoor zorgen dat consumenten weten wat ze consumeren. In een persbericht legt het bedrijf uit dat de voedselvoorzieningsketen moeilijk en niet transparant is. Zo weten we niet altijd wat we precies eten en welke allergenen er in het voedsel kunnen zitten.

De IOTA Foundation en Primority gaan samenwerken om de veiligheid van consumenten beter te waarborgen.

Voedselfabrikanten verzamelen essentiële informatie over hun productie met behulp van het 3iVerify-platform. Dankzij het permissionless karakter van IOTA kunnen voedselproducenten de gegevens delen middels microtransacties zonder complexe en kostbare infrastructuur aan te pakken.

Even scannen, zo gepiept

Consumenten zullen op hun beurt gebruik maken van het IOTA-product, de Tangle. Het is een op blockchain-gebaseerd programma dat het volgen van de oorsprong van voedsel mogelijk maakt. Het enige dat je hoeft te doen, is de streepjescode scannen met een app.

Hier voor hoef je geen persoonlijke, gevoelige informatie te delen, sterker nog je hoeft zelfs geen crypto te bezitten.

iota

IOTA wil mogelijk de gebruiker gaan belonen die gebruik maakt van de app: “om de volledige kracht van IOTA te benutten, onderzoeken we nu de rol van tokens als incentives om meer consumentenbewustzijn te genereren door scanactiviteiten en ander gewenst gebruikersgedrag te belonen.”

Dit nieuwtje is een poos onder de radar gebleven, van 1 t/m 3 april was er in Amsterdam de Allergen forum. De 2e internationale conferentie van het Food Allergy Forum wordt georganiseerd in samenwerking met het Immuunsysteemprogramma van TNO.

De conferentiethema’s zijn bedoeld om tegemoet te komen aan de behoeften van alle belanghebbenden in de voedselketen. Denk aan voedselonderzoekers, voedings- en gezondheidswerkers, diëtisten, regelgevers en beleidsmakers.

Foot Print van je kleding

Dit is niet de eerste samenwerking van IOTA die specifiek voor de consument gericht is. Eerder dit jaar is het Duitse blockchain bedrijf gaan samenwerken met ALYX, EVRYTHNG en Avery Dennison.

Het doel is om meer transparantie in de supply chain van de kledingsector te bieden. Door een kledinglabel met je smartphone te scannen, is de CO2-voetafdruk van het kledingstuk te herleiden. Ook ziet de consument of een product echt of nep is.

Mis niks meer!
Invalid email address