Telegram’s Tap-to-Earn games kunnen de toekomst van Web3 gaming leiden: Dit is waarom

386 totale weergaven
web3-gaming-telegram

Telegram’s Tap-to-Earn games worden door veel investeerders gezien als de toekomst van Web3.

Investeerders richten hun aandacht op de Tap-to-Earn games van Telegram, die unieke kansen bieden dankzij de enorme gebruikersbasis en efficiënte infrastructuur van het platform. Deze games, waaronder de populaire Hamster Kombat en Catizen, zijn gebouwd op de TON (The Open Network) blockchain en hebben aanzienlijke grip gekregen en de aandacht getrokken van durfkapitalisten.

De mogelijkheid om crypto naadloos te integreren in Telegram, maakt deze games een veelbelovend gebied voor de toekomst van Web3.

De voorsprong van Telegram op het gebied van Web3 gaming

Eén van de belangrijkste redenen waarom investeerders zich aangetrokken voelen tot het gaming-ecosysteem van Telegram, is de enorme gebruikersbasis van het platform van meer dan 950 miljoen actieve gebruikers. Dit bereik verlaagt de acquisitiekosten voor ontwikkelaars aanzienlijk, een groot voordeel voor beleggers die hun rendement willen maximaliseren.

Daarnaast zorgt de ingebouwde crypto-infrastructuur van Telegram voor soepele transacties, wat essentieel is voor de gebruikerservaring. Deze integratie tussen gameplay en crypto biedt directe monitization, een essentiële functie voor zowel ontwikkelaars als investeerders.

Volgens Junbo Yang van Hashkey Capital, in een interview met BeInCrypto, geeft deze soepele overgang van gaming naar crypto zonder de app te verlaten Telegram een concurrentievoordeel ten opzichte van andere platforms in de Web3-ruimte.

Het succes van vroege Tap-to-Earn games

Games als Hamster Kombat en Catizen zijn vroege successen gebleken. Hamster Kombat heeft bijvoorbeeld meer dan 300 miljoen gebruikers in 190 landen getrokken. De komende HMSTR-airdrop zal naar verwachting één van de grootste in de cryptowereld zijn. Op dezelfde manier heeft Catizen een loyale spelersbasis opgebouwd en blijft het spel haar strategie voor het genereren van inkomsten optimaliseren.

Dit laat zien dat Tap-to-Earn games de interesse en groei van gebruikers kunnen ondersteunen. Een ander groot spel, Notcoin, trok 40 miljoen gebruikers aan en voerde één van de grootste airdrops van het jaar uit, waarmee het zichzelf vestigde als een belangrijke speler in het TON-ecosysteem.

Potentieel op de lange termijn

Veel beleggers zijn van mening dat de vroege successen van Tap-to-Earn games nog maar het begin zijn, met het potentieel voor het Tap-to-Earn model om op te schalen en te evolueren. Ze beschouwen de games niet alleen als een manier om gebruikers aan te trekken, maar ook als een methode om ze te behouden door meeslepende, sociale ervaringen te creëren die verder gaan dan alleen maar beloningen.

Yat Siu, mede-oprichter van Animoca Brands, merkte in het interview op dat het gaming-ecosysteem van telegram de volgende golf van Web3 gebruikers zou kunnen opleveren, waardoor het platform verder zou kunnen groeien. Hierbij ligt de focus op gebruikersacquisitie, schaalbaarheid en rententie.

Investeerders als Hashkey Capital geloven dat games als Catizen de weg vrijmaken voor gebruikersbetrokkenheid op de lange termijn, waarbij prioriteit wordt gegeven aan het genereren van inkomsten en strategieën voor gebruikersbehoud. Dit zou de weg kunnen vrijmaken voor andere ontwikkelaars om te volgen, hun games op te schalen en duurzame groei te genereren.

Uitdagingen voor Tap-to-Earn

Ondanks dat het Tap-to-Earn model zeer succesvol is geweest in het aantrekken van gebruikers, blijft het een uitdaging om ze betrokken te houden na de initiële beloningen. Critici hebben gewezen op het probleem van mensen die games uitsluitend spelen om tokens te verdienen.

Beleggers zien dit echter als een tijdelijk probleem. Naarmate de spelmechanismen evolueren, geloven ze dat ontwikkelaars nieuwe manieren zullen vinden om gebruikers betrokken te houden, waardoor de levensduur van het Tap-to-Earn model wordt verlengd.

Ook de TON-blockchain heeft enkele hindernissen ondervonden, waaronder de recente storing die we in ons cryptonieuws benoemden, die de blockproductie tijdelijk heeft stopgezet. Dit leidde tot zorgen over het vermogen van de blockchain om toekomstige groei aan te kunnen. Yat Siu blijft echter vertrouwen hebben in de veerkracht van TON en stelt dat het netwerk zich nog in de beginfase bevindt en dat deze uitdagingen deel uitmaken van het groeiproces.

Begin van een verschuiving

Ondanks de uitdagingen van Web3 gaming blijven investeerders optimistisch over de toekomst van Tap-to-Earn games op Telegram. Ze geloven dat deze games nog maar het begin zijn van een grotere verschuiving in Web3 gaming, met het potentieel om miljoenen nieuwe gebruikers aan te trekken. De komende jaren zullen uitwijzen of dit model zal blijven groeien, maar voorlopig zijn investeerders volledig toegewijd aan het succes ervan.

Lees meer over:
Telegramweb3 gaming

Door: Marijn van Leeuwen

Marijn van Leeuwen is een fanatieke tekstschrijver met een sterke focus op de cryptowereld. Hij brengt jarenlange ervaring in het schrijven over cryptocurrency naar bitcoinmagazine.nl. Zijn diepgaande kennis van SEO en marketing, gecombineerd met zijn passie voor crypto, maakt hem de perfecte aanwin...