Column: BlueWallet en communicatie

Communiceren moet je leren. Bij BlueWallet zou een cursus basiscommunicatie-met-gebruikers dan ook niet misstaan. Ik gebruik de wallet al heel wat jaartjes en het was voor mij de eerste Lightningbitcoinwallet die meer was dan een ingewikkeld experiment. Stekking bestond nog (inmiddels Satsback) en één keer een grote uitgave bij een online meubelwarenhuis zorgde voor veel sats toen bitcoins nog goedkoop waren. Jaren genoot ik nog van de relatief grote berg satjes om bij meetups bier te halen of rendangfriet te bestellen.

De satjes van toen waren inmiddels wel redelijk uitgeput. De maar voortdurende berenmarkt was daar zeker ook debet aan. De gratis goedkope sats waren nog steeds waardevol, maar net iets minder.

Dat moeten de ontwikkelaars van BlueWallet ook gedacht hebben. Ze zien de bui al hangen: nu zijn ze nog verantwoordelijk voor (vermoedelijk) een paar duizend actieve gebruikers, als de stier terugkomt zou dat wel eens kunnen exploderen. Dat betekent natuurlijk meer onderhoud, meer kosten en vooral meer verantwoordelijkheid. Overigens is dit waarom ik denk dat het besluit genomen is. Per 30 april strekken ze de stekker uit hun .io-versie van LndHub. Als je een eigen LndHub draait heb je nergens last van.

Spotlight

Communiceren van zo’n gebeurtenis is best een dingetje. Gelukkig hebben ze een app, BlueWallet. Een communicatiekanaal van jewelste. Dat kanaal hadden ze kunnen inzetten. Tot op heden deden de ontwikkelaars van de bitcoinbewaarportemonnee dat niet.

Zonder een bericht op Bitcoin Magazine zelf wist ik niks. 30 april is natuurlijk nog even weg, maar zo’n belangrijke aankondiging verdient tenminste een spotlight.

Zelfs op de eigen site van BlueWallet vind je niks. Nou, met moeite. Er staat een heel klein linkje in de footer van de site naar hun blog waar het bericht wel staat. Nergens een groter bericht op de frontpage. Het bericht zelf is summier. Ook prijkt nog steeds groot op hun site dat ze een Lightningwallet zijn. Dit blijft ook zo, maar dan moet je wel zélf je node regelen. Maar nu staat er nog dit: “You can use our hosted Lightning wallets or connect to your own node”. Overigens, als je nu een hosted wallet wil aanmaken, kan dat niet meer. Dat scheelt.

Wallet leegtrekken

De organisatie had tenminste een heel korte uitleg kunnen geven hoe je wallet leeg te trekken. Door de opbouw van Lightning kun je niet aangeven: stuur alles in één keer, want de transactiekosten zijn niet van tevoren bekend. De workaround is als volgt: kijk naar het aantal sats in de wallet die door BW gehost wordt (ook wel ‘custodial wallet’) en stuur alles naar een andere wallet. Welke mag je zelf bepalen, met Breez en Fountain kun je ook podcasts luisteren, dus misschien een leuk idee daar je satjes naartoe sturen (en je favo bitcoinpodcasts te luisteren en te sponsoren).

Het lastige is dus dat je niet alles in één keer kunt sturen. Wat moet je doen? Elke keer 1% overhouden voor de transactiekosten. Stel, je hebt 10.000 sats in je wallet, dan kun je er, theoretisch, 9900 versturen. Blijft er altijd weer wat over. Echt leeg wordt ie nooit.

30 april is natuurlijk nog even een eindje weg. En misschien communiceren ze wel heel handig: eerst de early adopters die alles bijhouden en weten en daarna, naar het eind toe, nudgen we de rest.

Waarom ik er chagrijnig van wordt? Vrij simpel: ik heb best veel mensen aan BlueWallet gebracht en die gaan dit niet weten zonder een nudge vanuit de app. Gaat het om grote bedragen? Nee dat niet. Maar toch. Mensen kunnen zich zomaar ineens bekocht voelen en denken: zie je, die bitcoin is maar stom, ik ben ze kwijt! En dat zou toch jammer zijn.

1 comment