Bitcoin (BTC) transacties dalen flink naar eind 2018 niveau

Het aantal aankopen met bitcoin (BTC) is sinds de uitbraak van het Coronavirus fors gedaald. Het past in een trend: ook betalingen met creditcardmaatschappij VISA en andere retail apps zijn gedipt. De bestellingen van pizza’s daarentegen gaat naar recordhoogte.
Bitcoin transacties daalt
We zien in de onderstaande grafiek dat het aantal bitcoin transacties een dalende trend vertonen. Sinds begin maart is het aantal transacties met 100.000 in absolute zin afgenomen. Het merendeel van deze transacties vinden op exchanges plaats, slechts een klein deel betreft bestedingen in winkels en webshops.
Het totaal ligt weer op het niveau van eind 2018, toen er een barre cryptowinter heerste. De prijs van één bitcoin daalde toen naar bijna $3.000.
Het verhaal is bekend: door de uitbraak van het Coronavirus is het algemene vertrouwen in de economie gedaald. Daardoor nemen ook de bestedingen van zowel bedrijven als burgers sterk af. En dat heeft ook zijn negatieve effect op bitcoin als betaalmiddel.
Zoals de marktanalist Mati Greenspan opmerkt op Twitter:
[penci_blockquote style=”style-2″ align=”none” author=””]’Mensen zijn gewoon zeer terughoudend in het uitgeven van geld, en het uitgeven van bitcoin’. [/penci_blockquote]
En dat terwijl het aantal transacties flink in de lift zat. Onlangs vierde het bitcoin netwerk namelijk een nieuwe mijlpaal: ruim een half miljard transacties sinds het genesisblok op 12 januari 2009.
Qua volume ligt dat getal uiteraard nog veel hoger: in januari werd bekend dat er 11.000 miljard dollar over het netwerk is verstuurd.
Creditcard betalingen
Maar het past binnen een dominante trend momenteel. Volgens persbureau Reuters neemt de omzet van creditcardmaatschappij VISA fors af. Zij halen namelijk ook (deels) hun inkomsten uit betalingen met een fysieke creditcard.
Terwijl in de meeste landen waar een volledige lockdown heerst, de winkels gesloten zijn. In andere landen, zoals Nederland, heerst een milder regime, maar is de horeca wel gesloten.
Zelfs de Cash App, die eerder deze maand sprak over groeiende interesse, ziet een 25% daling in het betaalvolume, zo meldt Cointelegraph.
Pizza’s
Daar staat tegenover dat mensen nu eerder geneigd zijn om eten online te bestellen. Ook vanwege de angst om in een supermarkt besmet te raken. Het bestellen van een pizza raakt populairder.
Pizzaketen Papa John’s zag haar omzet met 5% stijgen in het eerste kwartaal van dit jaar. Zolang mensen in een lockdown-situatie zitten, zal die groei zich hoogstwaarschijnlijk doorzetten.