Disclaimer
Wanneer je via affiliate links in onze content een aankoop doet, kunnen wij een commissie verdienen zonder extra kosten voor jou. Door deze website te gebruiken ga je akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.

Bitcoin wordt niet gered door Amerika: geen bailout bij grote crash

Bitcoin CTFC update 1014
Leestijd
3-4 Min
Leestijd
3-4 Min

De Amerikaanse overheid gaat Bitcoin niet redden bij een marktcrash. Dat verklaart de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent woensdag tijdens een fel congresverhoor. Bessent benadrukt dat de Verenigde Staten geen bailout voor Bitcoin organiseren en ook geen banken gaan dwingen om digitale valuta te kopen als de koers instort.

De uitspraak volgt op vragen van de uitgesproken cryptosceptische Brad Sherman, die wilde weten of de overheid Bitcoin kan of wil redden. Het antwoord is volgens Bessent glashelder. De VS behoudt wel Bitcoin die zij via inbeslagnames verkrijgt, maar grijpt niet actief in om de markt te ondersteunen.

Check onze Discord

Connect met "like-minded" crypto enthousiastelingen

  • Leer gratis de basis van Bitcoin & trading - stap voor stap, zonder voorkennis.
  • Krijg duidelijke uitleg & charts van ervaren analisten.
  • Sluit je aan bij een community die samen groeit.

Wat is een bailout en waarom is Bitcoin anders?

Een bailout betekent dat een overheid financiële steun verleent om een sector of instelling te redden van een faillissement. Banken kregen tijdens de financiële crisis van 2008 bijvoorbeeld miljarden dollars om een systeemcrisis te voorkomen. Zo’n reddingsoperatie gebruikt belastinggeld en is bedoeld om economische schade te beperken.

Volgens Bessent past dit model niet bij Bitcoin. Bitcoin is geen bank, geen bedrijf en geen onderdeel van het traditionele financiële systeem. De overheid heeft daarom geen mandaat om de markt te stabiliseren als de prijs hard daalt. “Ik heb die bevoegdheid niet”, stelt Bessent expliciet tijdens het verhoor.

Congres vraagt naar rol banken en ‘Trump Coin’

Sherman vroeg ook of het ministerie van Financiën banken kan verplichten om Bitcoin te kopen via aangepaste kapitaalregels. Daarbij verwees hij spottend naar zogeheten Trump Coin, een verzamelnaam voor memecoins die aan president Donald Trump worden gelinkt.

Bessent wijst dit resoluut af. Ook als voorzitter van de Financial Stability Oversight Council heeft hij geen bevoegdheid om banken te dwingen digitale activa op te nemen. Daarmee sluit hij expliciet uit dat de overheid via de achterdeur alsnog een bailout zou organiseren.

VS houdt vast aan strategische Bitcoinreserve

Hoewel er geen bailout komt, blijft de Amerikaanse overheid wel betrokken bij Bitcoin. De VS bezit inmiddels meer dan 200.000 Bitcoin die zij via strafzaken en civiele procedures in beslag nam. Volgens Bessent groeide een oorspronkelijke waarde van ongeveer 500 miljoen dollar naar meer dan 15 miljard dollar, puur door koersstijging.

Deze tegoeden maken deel uit van de strategische Bitcoinreserve. Die reserve werd in maart 2025 ingesteld via een presidentieel decreet. Het doel is om digitale activa die de overheid toch al bezit, niet langer te verkopen maar strategisch aan te houden.

Hoe kan de VS nog meer Bitcoin krijgen?

Het decreet bepaalt dat de VS alleen extra Bitcoin mag verwerven via zogenoemde budgetneutrale strategieën. Dat betekent dat er geen extra uitgaven op de begroting verschijnen. Voorbeelden zijn:

Bitcoin uit nieuwe inbeslagnames.

Het omwisselen van bestaande reserves, zoals goud of olie, naar Bitcoin.

Herallocatie van reeds aanwezige staatsactiva.

De overheid koopt dus geen Bitcoin op de open markt. Dat is een belangrijke teleurstelling voor een deel van de cryptogemeenschap, die hoopte op actieve aankopen door de staat.

Waarom dit geen bailout is

Het aanhouden of herverdelen van bestaande activa verschilt fundamenteel van een bailout. Bij een bailout vloeit nieuw geld naar een sector om verliezen te compenseren. Bij de Bitcoinreserve verandert de overheid alleen de samenstelling van haar bezit. Er is geen garantie, geen minimumprijs en geen vangnet voor beleggers.

Daarmee onderstreept Bessent dat de overheid Bitcoin behandelt als bezit, niet als systeemkritische infrastructuur. Wie Bitcoin koopt, draagt zelf het risico.

Signaal aan markt en andere landen

Volgens Bitcoinvoorstanders heeft zelfs deze terughoudende aanpak al effect. Het feit dat de VS Bitcoin vasthoudt, kan andere landen aanzetten om hetzelfde te doen. Critici waarschuwen juist dat elke vorm van staatsbetrokkenheid de indruk kan wekken dat Bitcoin indirect wordt gesteund.

Bessent probeert die indruk weg te nemen. Zijn boodschap aan het Congres is duidelijk. De VS redt banken als het financiële systeem op omvallen staat. Bitcoin hoort daar niet bij.

Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet

Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet

  • Meer dan 60 chains beschikbaar voor alle crypto
  • Vroege toegang tot nieuwe projecten
  • Hoge staking belongingen
  • Lage transactiekosten
Let op: cryptocurrency is een zeer volatiele en ongereguleerde investering. Doe je eigen onderzoek.
Wij hanteren een strikt redactioneel beleid dat gericht is op feitelijke nauwkeurigheid, relevantie en onpartijdigheid. Onze content, gecreëerd door vooraanstaande experts uit de industrie, wordt nauwgezet beoordeeld door een team van ervaren redacteuren om te zorgen voor naleving van de hoogste normen in rapportage en publicatie.

Door: Robin Heester

Bitcoin expert

Robin is een zeer ervaren Bitcoin schrijver. Sinds 2016 is hij al bezig met cryptocurrency. Nu al geruime tijd vooral bezig met Bitcoin. Hup Bitcoin! :)...

Lees meer over Amerika