Smart contracts deal tussen IBM en Maersk voor maritieme supplychain
Maersk en IBM hebben samen TradeLens opgericht, ontwikkeld om blockchain en smart contracts toe te passen op de wereldwijde supplychain. Het doel is om informatie transparanter te delen en industriebrede innovatie aan te moedigen. Onder meer de Nederlandse douane en Ceva Logistics doen mee aan het initiatief.
Consortium
Als onderdeel van het TradeLens early adopter-programma, willen 94 organisaties deelnemen aan het platform. Het open source ecosysteem omvat momenteel meer dan 20 haven- en terminaloperators over de hele wereld, waaronder:
Realtime data
Ze zijn lid geworden van het wereldwijde APM Terminals-netwerk bij het testen van de oplossing. Ongeveer 234 maritieme gateways doen mee aan het project. Daaronder zitten verladers, rederijen, expediteurs, haven- en terminalexploitanten, binnenlands vervoer en douaneautoriteiten. Wat zijn hun voordelen? Ze krijgen realtime toegang tot IoT- en sensorgegevens, variërend van temperatuurregeling tot containergewicht.
Smart contracts
Door middel van smart contracts kunnen verschillende partijen samenwerken bij internationale handel. Een module met de naam ClearWay, stelt importeurs / exporteurs, douane-expediteurs, douane en andere overheden in staat om samen te werken.
Interesse
De interesse in de martieme wereld moet nog wel op gang komen.
“Ik zal er geen doekjes om winden – we moeten de andere partijen op het platform krijgen. Zonder netwerk is er geen product, daar zijn we reëel in, aldus Marvin Erdly, hoofd TradeLens bij IBM Blockchain, tegen CoinDesk. “Dat Maersk als marktleider initiatiefnemer is, is zowel een voordeel als een nadeel.”
Er wordt gewerkt aan een industriebrede adviesraad om meer gelijkheid te creëren tussen de verschillende partijen die bij het platform betrokken zijn. Wordt vervolgd.
Meer weten over smart contracts?