beginner
746
AXP Energy haalt A$2,7 miljoen op voor een nieuwe duurzaam Bitcoin-mining project in de VS. Het geld komt van institutionele beleggers en moet de uitbreiding van het project versnellen.
Waarom zet een olie‑ en gasbedrijf miners neer? En hoe duurzaam is het?
Van gasveld naar datacenter
AXP wil overtollig gasbronnen monetizen in Colorado en Oklahoma. In het eigen Pathfinder-veld draait al een proef waarbij 1,5 MW aan generators twee mobiele datacenters met 530 ASIC-miners voedt. Het doel is om dit op te schalen naar 5 MW en tegen eind 2025 zelfs richting 25 MW te gaan.
De investering gaat naar nieuwe grond in Oklahoma, extra boorputten en installaties om gas om te zetten in stroom voor Bitcoin mining. AXP werkt hierbij samen met BitFuFu en verwacht later meer partners aan te trekken.
From the @InvestorStream_ desk:
@AXP_Energy $AXP.ax $AUNXF secures A$2.7M oversubscribed raise
⛽Push into Oklahoma: 1,400-acre lease, 30+ drill sites & 2 new wells
⚡Scaling #gastopower-to-#Bitcoin model w/ NASDAQ-listed @BitFuFuOfficial $FUFU#OilandGas $BTC #mining pic.twitter.com/DR4C5po2Au— AXP Energy Limited (@AXP_Energy) August 11, 2025
Waarom dit economisch werkt?
Overtollig gas levert weinig op zolang het niet aan het net kan. Zet je het on‑site om in elektriciteit, dan kun je 24/7 hashrate verkopen. Het voordeel van deze aanpak is dat er geen hoge kosten zijn voor stroomtransport. De hardware is modulair en kan snel worden opgezet. Als de Bitcoinprijs hoog staat, kan de investering zich snel terugverdienen. Maar de inkomsten schommelen mee met de markt.
Ook speelt mee hoeveel de apparatuur draait, het onderhoud en mogelijke stilstand. De grootste kosten zitten in de generatoren, containers, koeling en de aansluiting op het gasveld. Voor dagelijks gebruik gaat het meeste geld naar brandstof, onderhoud en het draaien van de miners.
Bitcoin kopen? Wij leggen je uit hoe en waar je dat het beste kan doen!
Niet alleen AXP: trend naar energie‑monetisatie
Dit past in een bredere beweging. In Brazilië koppelt Tether ongebruikte duurzame opwek van Adecoagro (>230 MW) direct aan mining. Er is geen uitbreiding van het elektriciteitsnet nodig, maar de bestaande capaciteit wordt beter benut. De geminede Bitcoin komt vervolgens op de balans van de energieproducent.
JUST IN: Tether and Adecoagro to power Bitcoin mining with renewable energy in Brazil. pic.twitter.com/rXCsKeZjTy
— Whale Insider (@WhaleInsider) July 3, 2025
In het VK onderzoekt Union Jack Oil of gas uit West Newton ter plekke in stroom kan worden omgezet voor modulaire datacenters. Het doel is extra inkomsten halen uit gas dat anders zou worden afgefakkeld of onbenut blijft. Op termijn wil het bedrijf mogelijk ook een eigen Bitcoin-treasury opbouwen.
Is gas inzetten voor Bitcoin-mining duurzaam?
Voorstanders zeggen dat gas verbranden in generatoren minder vervuilend is dan het affakkelen. Zo gaat er minder energie verloren en wordt de uitstoot iets lager.
Tegenstanders benadrukken dat aardgas nog steeds een fossiele brandstof is. De meest duurzame aanpak is wanneer miners gebruikmaken van overschotten uit wind, zon of waterkracht, zoals bij Tether en Adecoagro. AXP gebruikt gas, maar voorkomt wel dat het nutteloos wordt afgefakkeld.
Bekijk onze gids met de snelst groeiende crypto van dit moment!
Vooruitzichten voor AXP
Beleggers letten nu vooral op de uitvoering van de plannen en nvesteerders kijken vooral naar drie dingen: de nieuwe lease in Oklahoma, de geplande uitbreiding van 5 naar 25 megawatt, en de samenwerking met BitFuFu. Ook de tweede aandelenronde is belangrijk.
Toch draait alles uiteindelijk om de Bitcoin-prijs. Gaat die omhoog, dan kan het project snel winst maken. Daalt de prijs, dan blijven alleen de goedkoopste miners overeind.
Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet
- Meer dan 60 chains beschikbaar voor alle crypto
- Vroege toegang tot nieuwe projecten
- Hoge staking belongingen
- Lage transactiekosten



