Reclame voor cryptomunten in België aan nieuwe regels gebonden

Reclame voor cryptomunten wordt in België aan nieuwe regels gebonden. Zo moet de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten vooraf op de hoogte worden gebracht van grote advertentiecampagnes, zo stelt deze in dit persbericht.

Uit eigen onderzoek zou blijken dat advertenties voor cryptocurrency’s misleidend zijn. Teveel wordt de indruk gewekt dat je er snel rijk mee kunt worden. Dus bijvoorbeeld beurzen en brokers moet hun (toekomstige) klanten veel gaan wijzen op de risico’s die kleven aan cryptocurrency’s zoals de volatiliteit. Investeerders laten zich echter niet afschrikken voor de afgelopen cryptowinter of de ineenstorting van FTX.

De nieuwe regels worden per 17 mei van kracht. In elke advertentie moet staan dat “risico de enige garantie van crypto’s zijn”. Ons buurland sluit zich aan bij landen zoals het Verenigd Koninkrijk en Spanje die ook oproepen om voorzichtig om te springen met de handel in cryptomunten.

In Nederland heeft de Autoriteit Financiële Markten of de Reclamecommissie nog geen richtlijnen opgesteld specifiek voor cryptoreclame. Wel zijn hefboomproducten zoals crypto CFD’s inmiddels verboden, maar in de praktijk kunnen Nederlanders nog steeds een hefboom openen bij cryptobeurzen zoals Binance en Bybit.

Lees meer over:
Belgiecryptocurrency

Door: Wessel Simons

Wessel is een doorgewinterde expert in de Nederlandse en internationale bitcoin- en cryptowereld, met meer dan acht jaar ervaring. Hij heeft een brede expertise opgebouwd in alle facetten van de cryptomarkt, met een bijzondere focus op industrienieuws en on-chainanalyse. Wessel heeft een grote passi...