gevorderd
566
Meerdere crypto-oprichters uitten deze week kritiek op de manier waarop Binance nieuwe tokens toevoegt. Volgens drie oprichters die met Blockworks spraken, vraagt de beurs bij sommige listings om een deel van de totale tokenvoorraad (vaak tussen de 3 en 8 procent). In ruil daarvoor krijgen projecten een plek op ’s werelds grootste handelsplatform.
De kritiek kwam op gang nadat CJ Hetherington, oprichter van prediction-marketproject Limitless, een screenshot deelde van een aanbod dat Binance controle zou geven over 8% van de tokenvoorraad. Zijn post ging viraal op X met meer dan 3 miljoen weergaven.
Connect met "like-minded" crypto enthousiastelingen
- Leer gratis de basis van Bitcoin & trading - stap voor stap, zonder voorkennis.
- Krijg duidelijke uitleg & charts van ervaren analisten.
- Sluit je aan bij een community die samen groeit.
Binance ontkent ‘listing fees’
Binance reageerde fel en noemde de beschuldigingen “vals en lasterlijk”. Het bedrijf verwijderde zijn eerste reactie en publiceerde later een officiële verklaring:
“Binance verdient geen geld aan het listingproces. Alle tokenallocaties gaan 100% naar gebruikers via marketingcampagnes zoals Launchpool en airdrops.”
Spotlight on how Binance listings actually work.
Here are benefits we are pleased to provide to the project team:
1️⃣ Binance does not make money from the listing process. All project token allocations go 100% to users through marketing campaigns, including Alpha Airdrops,…
— Binance (@binance) October 15, 2025
Volgens Binance is het tokenaandeel bedoeld voor community-promoties, niet als vergoeding. Ook vraagt de beurs naar eigen zeggen enkel om een terugbetaalbare borgsom om projecten verantwoordelijk te houden na de listing.
Toch blijven oprichters sceptisch. Eén bron noemde de praktijk “extreem roofzuchtig”, een ander zei “nooit meer met hun listingteam te willen werken”.
Bekijk onze lijst met de beste altcoins van dit moment en profiteer mee!
Marketing of verkapte vergoeding?
Critici, waaronder de bekende commentator Leonidas, stellen dat Binance de term ‘marketingbudget’ gebruikt om een listing fee te maskeren.
“Ze nemen tot 10% van de tokens, zogenaamd voor promotie,” schreef hij op X. “Maar om die tokens te verdienen, moeten gebruikers juist Binance-diensten gebruiken. Dat is winst, geen marketing.”
“Binance does not make money from the listing process” is a huge lie@binance charges nearly ~10% of the supply of a token as the fee to be listed (worth hundreds of millions of dollars in some cases)
These funds are then used as a “marketing budget” to incentivize people to…
— Leonidas $DOG (@LeonidasNFT) October 15, 2025
In de praktijk profiteren Binance-gebruikers van deze campagnes, maar de exchange verdient indirect aan extra handelsvolume en kosten. Door de enorme marktaandeel kunnen weinig projecten het zich veroorloven om Binance te negeren.
Keuze tussen bereik en controle
Voor nieuwe projecten draait het om een simpel dilemma: zichtbaarheid kost eigendom.
Een notering op Binance opent deuren naar liquiditeit en geloofwaardigheid, maar vraagt tegelijk een stuk van de tokenvoorraad.
Niet elk team wil daarin meegaan. Zo groeide Hyperliquid’s HYPE-token uit tot een marktwaarde boven de $10 miljard zonder ooit bij Binance genoteerd te worden, een zeldzaam voorbeeld dat het ook anders kan.
Toch blijft Binance voor de meeste ontwikkelaars de kortste weg naar schaal. Zolang het handelsvolume en de gebruikersbasis zo groot blijven, is weglopen moeilijker dan toegeven.
Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet
- Meer dan 60 chains beschikbaar voor alle crypto
- Vroege toegang tot nieuwe projecten
- Hoge staking belongingen
- Lage transactiekosten



