gevorderd
695
Bitcoiner Samson Mow heeft uitgelegd wat de reden achter de recente Bitcoin (BTC) sell-off was. Volgens hem komt het voornamelijk weg bij ‘vrij nieuwe kopers’. Dit verandert veel voor 2026.
Maar waarom hebben deze nieuwe kopers verkocht? Wat zegt het over longterm holders? En wat verandert er in 2026?
Connect met "like-minded" crypto enthousiastelingen
- Leer gratis de basis van Bitcoin & trading - stap voor stap, zonder voorkennis.
- Krijg duidelijke uitleg & charts van ervaren analisten.
- Sluit je aan bij een community die samen groeit.
Bitcoiner Samson Mow legt reden achter Bitcoin sell-off uit
Samson Mow, Bitcoiner en CEO van Jan3, heeft in een bericht op X uitgelegd waar de recente sell-off van Bitcoin vandaan komt. Hierin legt hij uit dat het voornamelijk wegkomt bij ‘vrij nieuwe kopers’:
Talking to some sources, the recent sell off is from newish buyers. They bought Bitcoin in the last 12-18 months (both spot or ETF) and are “taking profit” for 20%-30% fiat gains.
The reason? They read the news about this cycle peaking in 2025 so they want to get out before it’s…
— Samson Mow (@Excellion) November 10, 2025
Hij spreekt over deze kopers die in de afgelopen 12 tot 18 maanden Bitcoin hebben gekocht. Volgens Mow verkopen ze nu omdat ze ‘op 20% tot 30% winst nemen’.
Als reden hiervoor noemt hij het nieuws dat spreekt over een piek voor de cyclus in 2025. Zo zegt hij: “Ze willen uitstappen voordat het te laat is.” Volgens Mow komt hier bovenop dat in het nieuws te lezen is dat longterm holders verkopen, dus veel beginners ook gaan verkopen.
Hierom denkt Mow dat deze verkopers niet geloven in Bitcoin, maar speculeren vanwege de krantenkoppen. Hierdoor zouden ze ook sterker reageren op het nieuws. Hij denkt dat dit vooral wat zegt over marktpsychologie.
‘2026 wordt een geweldig jaar voor crypto’
In zijn bericht zegt Samson Mow ook dat 2026 een ‘geweldig jaar’ zal worden. Zijn redenering hiervoor klinkt best logisch:
“Deze groep verkopers is uitgeput en de HODLers hebben vol overtuiging hun coins ingenomen, wat altijd het beste scenario is.”
Volgens Mow hebben Hold On for Dear Life (HODL)’ers alle coins van de speculerende mensen opgekocht. Dit betekent dat de basis van investeerders met Bitcoin door de tijd heen beter wordt.
Waar de speculerende beleggers tevreden zijn met 20% tot 30% winst, denkt Mow dat ze niet snapten wat ze kochten. Dat ze verkochten laat juist zien dat ze dachten dat de piek in 2025 was, in plaats van dat ze nog meerdere cycli verwachten.
Wat betekent het voor de cryptomarkt?
De post van Samson Mow suggereert dat de recente sell-off van Bitcoin is gedreven door speculerende beleggers die niet lang vasthouden. Dit betekent dat de HODL’ers nog niet verkocht hebben. Het zou betekenen dat we in 2025 nog geen piek voor de cycle hebben gezien.
De coins van de verkopende beleggers komen terecht in de handen van HODL’ers. Deze verkopen veel minder snel bij volatiliteit. Op de lange termijn vermindert dit het aanbod en ook de volatiliteit.
Het kan Bitcoin minder scherp laten bewegen, wat een teken is van volwassenheid van de markt. Daarom verwacht hij ook een sterkere markt in 2026.
Bitvavo - grootste crypto exchange in Nederland
- Meer dan 340 beschikbare cryptocurrencies
- Lage transactiekosten
- Gemakkelijk via iDeal geld storten
- Professionele traders dashboard




