beginner
952
Coinbase blaast zijn Stablecoin Bootstrap Fund nieuw leven in om meer liquiditeit voor USDC in DeFi-protocollen. Het fonds, beheerd door Coinbase Asset Management, zet als eerste in op Aave en Morpho op Ethereum en Kamino en Jupiter op Solana. De exchange wil later uitbreiden naar meer protocollen én meer stablecoins, zoals EURC.
Tweede ronde na 2019
De eerste versie van het Bootstrap Fund kwam in 2019, kort na de lancering van USDC. Toen ging er $1 miljoen naar Compound en dYdX, later gevolgd door Uniswap en PoolTogether. Die stap gaf USDC destijds een flinke duw in de rug als kern-stablecoin in DeFi.
Shan Aggarwal, chief business officer bij Coinbase, noemt het “kapitaal inzetten in onchain-protocollen om voldoende liquiditeit te garanderen voor hun specifieke use cases”. Hoe groot het nieuwe fonds is, wil Coinbase niet zeggen.
USDC heeft inmiddels een marktkapitalisatie van $66,4 miljard. Het is breed beschikbaar op netwerken als Ethereum, Base, Solana, Hyperliquid, Sui en Aptos. Toch ligt Tether (USDT) met $165 miljard nog ver voor.
Here’s an idea: How about a new Stablecoin Bootstrap Fund?
Today, we’re launching our next Bootstrap Fund — deepening stablecoin liquidity in DeFi and helping teams grow their protocols. pic.twitter.com/varQRlZb9a
— Coinbase ️ (@coinbase) August 12, 2025
Timing is geen toeval
Volgens Aggarwal is dit het moment om te versnellen. “We zitten op een kantelpunt in de adoptie van onchain-financiële diensten. De eerste editie van het fonds was erg succesvol. Nu zien we opnieuw een kans om met Coinbase’s middelen de interesse en adoptie te versnellen.”
Het past in de bredere strategie van Coinbase om meer assets onchain te brengen. Vorige week kondigde de exchange nog plannen aan om een gedecentraliseerde exchange te integreren. Daarmee krijgen klanten toegang tot miljoenen tokens die nu nog buiten bereik liggen.
Bekijk onze lijst met de beste altcoins van dit moment en profiteer mee!
Push richting DeFi
De focus op stablecoins is opvallend. Terwijl Coinbase’s totale kwartaalomzet daalde naar $1,5 miljard, stegen de inkomsten uit stablecoins juist met 12% naar $332 miljoen. Meer liquiditeit in DeFi kan die groei verder voeden.
Of het nieuwe fonds net zo’n impact krijgt als in 2019, moet blijken. Maar de boodschap van Coinbase is duidelijk, en dat is dat stablecoins een nog centralere rol gaan krijgen in DeFi.
Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet
- Meer dan 60 chains beschikbaar voor alle crypto
- Vroege toegang tot nieuwe projecten
- Hoge staking belongingen
- Lage transactiekosten



