Nintendo 64-spellen spelen op Bitcoin, dankzij dit Ordinals-project

Pizza Ninjas brengt een N64-emulator naar de Bitcoin-blockchain, zo meldt Decrypt. Ze hebben het Super Nintendo Entertainment System (SNES) op de Bitcoin-blockchain amper gelanceerd, of het Ninjalerts-team is weer bezig. Dit keer heeft het Pizza Ninjas-project een Nintendo 64 (N64) emulator op het bitcoinnetwerk ingeschreven.

Gamen op bitcoin

Net als het vorige project, is de N64-emulator ingeschreven op Ordinal Inscription 61,648,429, en gebruikers met compatibele spelbestanden kunnen N64-spellen in hun browsers spelen.”We proberen 4-speler multiplayer werkend te krijgen op Bitcoin,” zo verklaart Ninjalerts CEO Trevor Owens aan Decrypt.

Het compressiealgoritme Brotli is ontwikkeld door Google en een recente verbetering gemaakt aan Ordinals. Hierdoor is het mogelijk om bestandsgroottes met ongeveer 80% te verminderen, waardoor het aantal bitcoinblokken dat nodig is om de N64-emulator in te schrijven, is verminderd.

“We hebben de SNES-emulator ontwikkeld voordat dat beschikbaar was,” zegt Owens. Zo is de emulator binary 6.4MB ongecomprimeerd en 1.4MB na te zijn gecomprimeerd met Brotli.

Congestie op het bitcoinnetwerk blijft een discussie. In januari schrijft Taproot Wizards de Quantum Cats-collectie in op de bitcoinblockchain. De collectie van 3,333 was duur, namelijk $66,000 en nam 10MB of tien blokken op het netwerk in beslag.

Ter vergelijking, de inschrijving van de N64 kost het Pizza Ninjas-project $5,000 tegen 25 sats per virtuele bytes (vbytes) vanwege de huidige tarieven op het netwerk.

“Als we de N64-emulator hadden ingeschreven toen we de SNES inschreven, was het dichter bij $20,000 tot $25,000 geweest, tussen 80 – 100 sats/vbyte,” zo zegt hij in het interview. Met een gecomprimeerd spelbestand met brotli is het mogelijk slechts tot drie blokken te gebruiken.

“Als we een spelbestand 75% kunnen comprimeren tot 3.15MB, lijkt het meer op de bestandsgrootte van een SNES-spel,” zegt Owens. “Het kan in één blok passen als je met een mijnwerker werkt; anders is het te splitsen in acht inschrijvingen, elk onder de 400 kb.”

Grote console

Een reden waarom de N64 het focus was van dit laatste Ordinals-project, zegt Owens, is dat de Nintendo 64 de laatste grote console was die cartridges gebruikte voordat CD’s de standaard werden.

“Het is onwaarschijnlijk dat we naar consoles nieuwer dan N64 gaan en onwaarschijnlijk dat we Playstation 1 doen,” zegt hij. “Dat is het tijdperk van consoles waar bedrijven begonnen met het introduceren van DRM, wat ze in een meer juridisch grijs gebied plaatst.”

Digital Rights Management (DRM) verwijst naar technologie die toegang tot digitale inhoud controleert, ongeautoriseerd kopiëren en verspreiding voorkomt.

Na het nieuws van het SNES-project is Owens benaderd door individuen die de Dolphin Emulator noemen die van Steam is verwijderd over juridische zorgen.

“Het belangrijkste deel van die zaak is dat het systeem dat ze lanceerden de DRM van de console brak om het te reverse-engineeren,” zegt Owens. “We zullen geen spellen onder auteursrecht inschrijven maar hopen die conversatie met archivarissen voort te zetten.”

 

Door: Wessel Simons

Wessel is een doorgewinterde expert in de Nederlandse en internationale bitcoin- en cryptowereld, met meer dan acht jaar ervaring. Hij heeft een brede expertise opgebouwd in alle facetten van de cryptomarkt, met een bijzondere focus op industrienieuws en on-chainanalyse. Wessel heeft een grote passi...