Disclaimer
Wanneer je via affiliate links in onze content een aankoop doet, kunnen wij een commissie verdienen zonder extra kosten voor jou. Door deze website te gebruiken ga je akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.

Opnieuw records Amerikaanse beurs, Bitcoin stabiel na handelsdeal VS en EU

Amerikaanse inflatiecijfers geven crypto een duw in de rug 1005
Leestijd
3-4 Min
Leestijd
3-4 Min

 

De Amerikaanse aandelenmarkten zijn opnieuw gestegen tot recordniveaus na een handelsakkoord tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie. De Nasdaq sloot voor de veertiende keer deze maand op een nieuw record, terwijl ook de S&P 500 zijn zesde opeenvolgende hoogste slot noteerde. De stijging volgde op het nieuws dat president Trump een handelsakkoord had gesloten met de EU, waarmee de dreiging van een handelsoorlog voorlopig van tafel lijkt.

Beperkte beursreactie

Hoewel het akkoord op Wall Street werd ontvangen als goed nieuws, is de stemming in Europa een stuk somberder. De euro verloor 1,3 procent ten opzichte van de Amerikaanse dollar, nadat Europese critici het akkoord een “vernederende nederlaag” noemden die schadelijk kan zijn voor de al verzwakte Europese economie.

De beursreactie was opvallend ingetogen. De Nasdaq steeg met 0,3 procent, de S&P 500 won minder dan 0,1 procent en de Dow Jones sloot zelfs licht lager met een verlies van 0,1 procent. Volgens analisten was het akkoord al grotendeels ingeprijsd. “Daarom zie je geen grote stijging, maar ook geen negatieve verrassing,” zei Jason Pride van Glenmede.

Toch zijn sommige beleggers voorzichtig. “De markt is behoorlijk ver uitgelopen,” zegt Jay Hatfield van Infrastructure Capital Advisors. “Er begint wat nervositeit te ontstaan over mogelijke overwaardering.”

Europa kritisch op afspraken

De exacte details van de deal zijn nog niet volledig bekendgemaakt. Wel werd duidelijk dat de Europese Unie heeft toegezegd voor 750 miljard dollar aan Amerikaanse energieproducten te importeren en voor 600 miljard dollar extra te investeren in de Verenigde Staten. In ruil daarvoor heft de VS voortaan een tarief van 15 procent op de meeste Europese producten, waaronder auto’s.

Vooral die laatste afspraak stuit in Europa op kritiek. Volgens analisten van Commerzbank wordt het voor Europese bedrijven veel moeilijker om naar hun belangrijkste exportmarkt te leveren. Europese autofabrikanten zoals BMW en Mercedes zagen hun aandelenkoersen dalen.

Energie en technologie profiteren

Amerikaanse energiebedrijven, waaronder Cheniere Energy en Venture Global, profiteerden van het nieuws. Zij zagen hun aandelenkoersen stijgen dankzij de beloften van Europese energie-import. Ook technologieaandelen deden het goed. Zowel Amerikaanse chipproducenten als het Nederlandse ASML boekten winst. Volgens Commissievoorzitter Ursula von der Leyen geldt voor halfgeleiderapparatuur een zogenaamd nultarief, waarbij beide partijen afzien van invoerheffingen.

Gevolgen voor Europese auto-industrie

Het akkoord zou onbedoelde effecten kunnen hebben voor Amerikaanse staten waarin Europese autofabrikanten actief zijn. Econoom Joseph Brusuelas waarschuwde dat bedrijven als BMW en Mercedes hun productie mogelijk terughalen naar Europa om invoerheffingen op onderdelen en staal te vermijden. “Dat zal de arbeiders in Alabama en South Carolina niet blij maken,” aldus Brusuelas.

Voortdurende onzekerheid over China

Hoewel de handelsspanningen met de EU en Japan zijn afgenomen, zijn er nog geen nieuwe akkoorden met andere belangrijke handelspartners zoals Canada, Mexico en China. Minister van Financiën Scott Bessent hoopt op een verlenging van het tijdelijke handelsbestand met China, dat afloopt op 12 augustus.

Voor Bitcoin begint het er in ieder geval steeds beter uit te zien. De Verenigde Staten lijkt langzaam tot deals te komen met hun grootste handelspartners. Toch blijft het gissen naar de langetermijneffecten van het beleid van president Trump.

Europa reageert in ieder geval verdeeld op de uitkomst van de onderhandelingen, de euro staat onder druk, en beleggers vragen zich af hoe lang de beursrally nog houdbaar is.

Uiteindelijk gaan deze heffingen toch effect hebben op de economie. Ze zijn een stuk lager dan waar Trump in eerste instantie mee dreigde, maar het gaat nu wel om de hoogste heffingen sinds enkele decennia.

Crypto marktinzichten

10xResearch - insights in de cryptomarkt

  • Jarenlange expertise in markt onderzoek en technische insights
  • Data gebaseerd op meer dan 50 trading algoritmes
  • Meest recente en accurate marktanalyses
Wij hanteren een strikt redactioneel beleid dat gericht is op feitelijke nauwkeurigheid, relevantie en onpartijdigheid. Onze content, gecreëerd door vooraanstaande experts uit de industrie, wordt nauwgezet beoordeeld door een team van ervaren redacteuren om te zorgen voor naleving van de hoogste normen in rapportage en publicatie.

Door: Thom Derks

Thom is al jaren van de partij als het gaat om de verslaggeving over bitcoin, macro-economische ontwikkelingen en alles wat de toekomst van de digitale munt zou beïnvloeden....