Raoul Esseboom
Columns » Column: ‘Ik blijf speuren naar de nieuwste technieken in 2019’

Column: ‘Ik blijf speuren naar de nieuwste technieken in 2019’

Een tijd geleden kreeg ik een tip van een vriend (Thierry), die enorm fan is van VR games. Hij was het project Decentraland tegengekomen op het web. Decentraland is een virtuele wereld waar je 3D-creaties kunt bouwen en verkennen, spelletjes kunt spelen en lekker kunt socializen met je maatjes.

In de column over digitale identiteit besprak ik al de combinatie van artificial intelligence en blockchain. Nu bespreken we een tweede combinatie die me hartstikke leuk lijkt. Namelijk de combi tussen blockchain systemen en virtual reality.

Virtual reality en blockchain

Virtual reality is al sinds 2010 een hot topic in de tech-industrie. Dit werd versterkt toen Facebook in 2014 het VR bedrijf Oculus voor $3 miljard kocht. Naast het jaar van de IEO’s (Initial Exchange Offering) en tokenization in het algemeen lees ik ook dat dit naar alle waarschijnlijkheid het jaar kan worden van de VR technology.

Ik ga er van uit dat er lezers zullen zijn die wel een keer een virtual reality spel hebben gespeeld of wel eens iets van augmented reality hebben gezien. Als je snapchat of instagram op je smartphone hebt dan kun je met behulp van een filter een poppetje laten dansen op je eigen keukentafel.

”Ik weet dat de monsters nep zijn, maar…”

Dit is een voorbeeld van augmented reality (toegevoegde realiteit). De kwaliteit van het beeld en het geluid verschillen per applicatie maar kunnen de ervaring soms enorm realistisch maken. Maar ik wil meer dan alleen een poppetje zien breakdancen op mijn keukentafel!

Zo ging ik afgelopen week langs bij de VR GAME HOUSE op de Warmoesstraat in Amsterdam. Los van het warme welkom dat we kregen was ik onder de indruk van de beeld- en geluidskwaliteit van de spellen.

Ondanks dat ik zeker wist dat de monsters in het spel nep waren, kon ik toch de schrik van een vliegende object niet negeren. ‘OH SHIT bukken!’ riep ik een paar keer bij het zien van een, op mij af komende, vliegende bijl.

Voor de medewerkers blijft dat een grappig gezicht. Meekijkend op een scherm en zien hoe iemand zich beweegt in een virtuele wereld blijft volgens hen bijzonder. En terecht! Ik voelde mij namelijk, hoe gek het ook klinkt, op dat moment onderdeel van die wereld.

Er vlogen draken in het rond, ik kon boogschieten als de beste (echt waar) én redde de wereld van op spinnen lijkende monsters! Ik kon iemand anders zijn dan ik in de ‘echte’ wereld was.

Second life

Ik kan me dan ook voorstellen dat er een tijd gaat komen waarin mensen de helft van hun tijd zullen besteden aan hun leven in de virtuele wereld en de helft van hun tijd besteden aan het leven in de echte wereld. Althans ‘echt’? Laat ik het de fysieke wereld noemen.

En als je nu een stuk land zou kunnen kopen in die virtuele wereld waar zoveel potentie in zit, hierbij tegelijkertijd investeert in een blockchain project waar ook grootse dingen van worden verwacht, zou je dat dan doen?

Een zelfde fout als in 2013 maken, door geen bitcoin te kopen, wil ik niet. Ik houd mijn ogen dus wijd open en blijf speuren naar alle technische ontwikkelingen die gaan plaatsvinden in 2019.

 

Meepraten over alles wat te maken heeft met bitcoin, altcoins en de markt daar omheen? Kom eens langs op FacebookTwitter of Telegram.

Don't miss out!
Aanmelden Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd up-to-date in het wereldje van bitcoin, altcoins en blockchains

Invalid email address

Gerelateerde berichten

Mercedes als hardware wallet? Daimler integreert cryptografie voor autovloot

Wessel Simons

Iran lanceert cryptomunt gedekt door goud als politiek middel

Marloes van der Scheer

Binance gaat Dusk Network (DUSK) noteren als eerste Nederlandse partij

Wessel Simons

Wij gebruiken cookies om u een optimale gebruikers ervaring te kunnen bieden. U kunt deze cookies uitzetten via uw browser maar dit kan het functioneren van onze website negatief beïnvloeden. Accepteren Lees verder