Als iemand jou gratis bitcoin aanbiedt moeten alle alarmbellen afgaan. Gratis geld bestaat niet, en Amerikaanse miljardairs of Nederlandse BN’ers gaan jou helemaal niets geven als je geld stuurt.

Adverteerders die niets anders dan kwaad in de zin hebben zijn een bekend probleem. Onder andere Jort Kelder en Ali B hebben zich eerder al uitgesproken tegen neppe bitcoin advertenties waar hun foto’s voor zijn gebruikt.

John de Mol is in een zelfde soort zaak verwikkeld met Facebook.

Tegenhouden

Wozniak: ”Als YouTube snel had gehandeld om dit in de kiem te smoren, zouden we hier niet zijn. YouTube, net als Google, lijkt te vertrouwen op algoritmes.”

Volgens de ingenieur neemt het bedrijf onvoldoende stappen om deze praktijken te stoppen. Ondanks meerdere klachten blijven deze praktijken zich voordoen op het platform.

Hij vindt dat er menselijk contact moet zijn als het gaat om criminele activiteiten op het platform. Het is schadelijk voor de slachtoffers en ook voor het imago van de mensen die worden misbruikt bij deze acties.

Google

Ook Google kampt met oplichtingspraktijken rondom bitcoin. Er glippen regelmatig betaalde advertenties door de keuring waardoor mensen hun geld (kunnen verliezen).

Een voorbeeld dicht bij huis: Neppe Bitcoin (BTC) website kost Nederlander ruim 34.000 euro. Google accepteerde een advertentie van een malafide website die vervolgens gebruikers vroeg om plug-ins te installeren.

Een ander voorbeeld van het misbruik van Google advertenties is te vinden in Engeland. De Britse beurs CoinCorner kan zelf niet (meer) adverteren bij Google, maar criminelen zijn wel te vinden met een advertentie bij de zoekterm CoinCorner.