bitcoin btc mensenrechten

‘Interesse in Bitcoin onder babyboomers stijgt enorm’, volgens onderzoek

De interesse in Bitcoin (BTC) is vooral toe te schrijven aan jongeren, oftewel millennials en generation Z.

Dat blijkt uit onderzoek van Mode Banking, bekend van een gelijknamige Bitcoin app. Insteek van het onderzoek: breng de investeringsbereidheid in Bitcoin per generatie (en leeftijdsgroep) in kaart.

Conclusie: millennials en post-millennials verslaan iedereen op het gebied van kennis van Bitcoin.

Bitcoin voor babyboomers

Maar aan kennis heb je wat Bitcoin betreft niet genoeg. Als je puur kijkt naar de investeringen in Bitcoin, is het vooral generatie X die in opkomst is.

Het onderzoek betrof overigens klanten uit het Verenigd Koninkrijk en de resultaten zijn gebaseerd op interne (en vertrouwelijke) gegevens.

Eerst nog even ter verduidelijking. In deze studie verwijst Mode naar verschillende leeftijdsgroepen:

  • 1946 – 1964 – Babyboomers
  • 1965 – 1980 – Generation X
  • 1981 – 1996 – Millennials
  • 1997 – 2012 – Gen Z

Opmerkelijk: sinds februari is de interesse in Bitcoin onder zowel boomers als de jongeren iedere maand verdubbeld.

Interesse per generatie

Mode Banking zag in maart van dit jaar een eerste stijging van het aantal investeringen in BTC. Dit was nagenoeg hetzelfde moment dat de wereldwijde beurzen instortten.

Naarmate de wereldwijde pandemie de wereld in haar greep nam, kwamen er op het platform van Mode een flinke groep aan babyboomers en Gen-X-ers binnen.

Met februari als benchmark, investeerden beide ‘oudere’ leeftijdsgroepen in maart 2,24x meer in BTC. In april was dat al 4,49x meer en in mei maar liefst 8,88x meer.

Jong en oud

Het onderzoek van Modebanking.com vergeleek ook de gemiddelde maandelijkse groei van de BTC investeringen tussen verschillende generaties. En dan specifiek over de periode vóór en na de start van corona.

De millennials en Gen-Z generatie steken er qua investeringsbereidheid boven uit. Hun investeringen stegen met meer dan 100%. Echter is in onderstaande grafiek duidelijk te zien dat de oudere generatie in opkomst is.

Janis Legler, de Chief Product Officer van Mode, schrijft op de website:

Bitcoin is populair onder elke leeftijdsgroep. We verwachten dat millennials door gaan met het kopen van Bitcoin. Maar we zien ook meer interesse onder ervaren beleggers. Dat is veelbelovend voor de groei van de industrie.”

Hoewel Millennials en Gen-Z meer technische kennis hebben van de technologie, komt de groei van andere generaties. Echter is de overgrote meerderheid van het vermogen nog in handen van babyboomers en Gen-X. Daarom is het succes van Bitcoin sterk afhankelijk van beide partijen, schrijft het bedrijf in haar conclusie.

Kom ook eens langs in onze Telegram chat en praat mee!

bitcoin kopen

Disclaimer: Bitcoin Magazine Benelux biedt geen beleggingsadvies. Onze berichten zijn enkel bedoeld voor informatieve doeleinden.

Mis niks meer!
Invalid email address

Snel, Gemakkelijk, Goedkoop

Maak een gratis account aan bij Bitvavo en betaal in de eerste week geen handelskosten voor jouw eerste €1.000 aan bitcoin.

 

Maak nu een gratis account aan!