John de Mol en Facebook schikken in zaak neppe Bitcoin advertenties

De soap tussen John de Mol en Facebook, waarbij Bitcoin in het middelpunt stond, heeft eindelijk een climax bereikt. Beide partijen schikken hun geschil via ‘een minnelijke regeling’, meldt NU.nl vanochtend.

Bitcoin advertenties

De zaak tussen de mediaondernemer en de social media gigant loopt al een tijdje. De afgelopen jaren zijn er al meerdere rechtszaken geweest. Ook ging Facebook in hoger beroep tegen een eerdere uitspraak van de voorzieningenrechter.

Koop gemakkelijk en snel Bitcoin bij Bitvavo. Ga aan de slag en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000 !

De Mol eiste dat het social mediaplatform stappen neemt tegen de neppe bitcoin advertenties waarin bekende Nederlanders worden gebruikt. Naast het gezicht van De Mol zelf, waren ook onder andere Alexander Klöpping, Jort Kelder en Ali B veelvoudig te zien in frauduleuze advertenties.

De oplichters proberen met de vertrouwde gezichten van bekende Nederlanders legitimiteit uit te stralen. Ze doen alsof deze personen een investering aanbevelen, iets wat natuurlijk in realiteit niet het geval is. Ali B waarschuwde hier zijn volgers er in de zomer van 2019 al voor: “Denk een beetje helder na!”

Logischerwijs probeerde De Mol de berichten offline te laten halen waarin hij ten onrechte is aangehaald. Hij zei zelf tegen een “muur van onwelwillendheid” aan te lopen met een slepende zaak tot gevolg.

In september 2019 maakte hij bekend door te gaan met een rechtszaak. De gesprekken tussen beide partijen leken volgens Talpa goed te verlopen, maar de gemaakte afspraken konden niet worden vastgelegd op papier. Een juridische stap was daardoor onvermijdelijk.

[penci_blockquote style=”style-2″ align=”none” author=””]”Er is bewust een rookgordijn opgetrokken.”[/penci_blockquote]

In december 2019 ging Facebook op hun beurt in hoger beroep. De zaak is nu dus uiteindelijk stop gezet, en beide partijen zijn akkoord met een schikking.

Verdere details over de schikking zijn door beide partijen niet gedeeld. Een woordvoerder van Facebook wil tegenover NU.nl niets toevoegen aan wat is gecommuniceerd.

Fraude helpdesk

In oktober maakte het programma Opgelicht?! een uitzending over deze frauduleuze advertenties. Hierin gingen ze achter een van de oplichters aan en brachten ze in beeld hoe het allemaal precies in zijn werk gaat.

Er zijn in 2019 in totaal meer dan 200 meldingen binnen gekomen over dit soort praktijken. In totaal ging het om een bedrag van 3 miljoen euro dat afhandig is gemaakt.

De Fraudehelpdesk, Autoriteit Financiële Markten (AFM) en Facebook sloegen in juli dit jaar de handen ineen met een campagne tegen dergelijke bitcoin advertenties, genaamd ‘Online fraude kent vele gezichten’.

Bitcoin

Voor de goede orde: oplichters maken gebruik van de populariteit van Bitcoin om geld af te troggelen. Het internetgeld is hierin slechts een neutraal en irrelevant middel.

Vaak gebruiken de oplichters de cryptomunt op zichzelf helemaal niet, maar gebruiken ze alleen maar het naampje om zo euro’s te krijgen van gedupeerden.

Bitcoin is een decentraal monetair beleid. Het is van iedereen, het is neutraal, kiest geen kant en het werkt voor iedereen. De kracht van Bitcoin is dat het de koopkracht behoudt door een afnemend inflatieschema. Hierdoor is de prijs de afgelopen jaren gestegen van $0 tot meer dan $28.500.

Deze prijsstijging is waar de oplichters op inspringen, gezien dit het naïeve geld aantrekt. Pas altijd goed op als je in Bitcoin wilt investeren. Als iets te mooi klinkt om waar te zijn, is dat het waarschijnlijk ook.

Wil je meepraten over het nieuws? Kom dan eens langs in onze Telegram chat!

De prijs in euro:

Lees meer over:
Bitcoin nieuwsBTC