Facebook en AFM starten campagne tegen neppe Bitcoin advertenties

Helaas wordt Bitcoin nog veel te vaak geassocieerd met criminaliteit en oplichting. Van dit laatste vooroordeel wordt werk gemaakt. De Fraudehelpdesk, Autoriteit Financiële Markten (AFM) en Facebook slaan de handen ineen met een campagne tegen bitcoin advertenties. Dat meldde Emerce vanochtend in een nieuwsbericht.

Bitcoin fraude

Met de campagne ‘Online fraude kent vele gezichten’ trachten de drie partijen een einde te maken aan de oplichtingspraktijken die via verschillende social media verspreid worden.

Koop gemakkelijk en snel Bitcoin bij Bitvavo. Ga aan de slag en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000 !

In het verleden heeft Bitcoin Magazine NL al meerdere keren deze oplichtingspraktijken aangekaart. Vaak worden ‘bekende gezichten’ bij deze nepadvertenties gebruikt om mensen te overtuigen.

Bijna exact een jaar geleden sprak Ali B zich via Instagram al uit over deze scammers: “Denk een beetje helder na”. Hij doet namelijk helemaal niets met Bitcoin.

Maar Ali B(itcoin) was niet de enige. John de Mol heeft Facebook al voor de rechter gesleept en ook het gezicht van Jort Kelder is veelvuldig gebruikt. Hij heeft zelfs naar aanleiding van het onderzoek van Brandpunt+ contact gezocht met één van de mensen achter deze ads. Hij belde de kwaaddoener die vanuit Tsjechië opereerde en confronteerde hem: ‘You’ve used my face!’

Ondanks deze drie voorbeelden is het een blijvend en terugkomend probleem. Volgens Shownieuws zijn er meer dan 300 Nederlanders gedupeerd door dit soort praktijken. De schade liep in 2019 op tot bijna 3 miljoen euro.

De AFM waarschuwde in mei dit jaar al wel voor deze advertenties, maar er werd nooit echt actie ondernomen. Tot nu dus, want in samenwerking met de Fraudehelpdesk en Facebook starten ze een campagne.

Campagne

Volgens Emerce zijn vooral mensen boven de 46 slachtoffer van deze zwendels. Alleen dit jaar al werd voor bijna 2 miljoen euro aan schade gemeld. In totaal werd bij de fraudehelpdesk ruim 380 keer melding gemaakt van deze fraude, waarbij door bijna 250 mensen in totaal voor meer dan 3,6 miljoen euro aan schade werd gemeld.

Onder de naam ‘Online fraude kent vele gezichten’ wil de Fraudehelpdesk aandacht vragen voor de vele vormen van oplichting die via internetplatforms plaatsvinden.

Opmerkelijk is dat Facebook ook mee doet. De social media gigant stond eerder nog loodrecht tegenover John de Mol. Laatstgenoemde sleepte het bedrijf de rechtszaal in over precies dit soort advertenties. Facebook ging toen zelfs nog in hoger beroep.

[penci_blockquote style=”style-2″ align=”none” author=””]“De argumenten van Facebook dat zij slechts een ‘neutrale pijplijn voor informatie zijn’ en daarom niet verplicht zijn dit te veranderen, is niet aanvaardbaar’.[/penci_blockquote]

De rechter merkte destijds op dat het bedrijf een beleid heeft voor advertenties en dat het aan de hand hiervan bepaalt welke advertenties wel en niet konden worden gepubliceerd.

Gelukkig wordt er nu actief actie ondernomen. Facebook legt in de campagne verantwoording af: “We doen er alles aan om te voorkomen dat deze nepadvertenties op ons platform verschijnen. De samenwerking met de Fraudehelpdesk voegen we dan ook dankbaar toe aan ons arsenaal van wapens tegen nepadvertenties.”

Tot slot: wees na het lezen van dit artikel dubbel gewaarschuwd en ga niet op alles dat met Bitcoin te maken heeft in. De oplichters liggen op de loer en Bitcoin betalingen zijn niet meer terug te draaien. Twijfel je over een website? Kom eens langs en vraag in onze Telegram chat om advies.