Meta laat Next-Gen Headset vallen en richt zich op betaalbare VR-oplossingen

631 totale weergaven
|

Meta heeft zijn next-generation mixed-reality headset, die bedoeld was om te concurreren met Apple’s Vision Pro, geannuleerd nu het bedrijf worstelt met de uitdagingen van de VR-markt.

Meta stopt ontwikkeling volgende generatie VR-headset

Meta, de techgigant die bekend staat om zijn ambitieuze intrede in virtual reality (VR) en augmented reality (AR) via zijn Reality Labs divisie, heeft besloten de ontwikkeling van een next-generation mixed-reality headset stop te zetten. Dit apparaat, dat bedoeld was om direct te concurreren met Apple’s Vision Pro, zal niet langer doorgaan, volgens een rapport van The Information.

Zuckerberg stapt in

De beslissing om het project, met de codenaam “La Jolla”, te annuleren kwam naar verluidt na een productbeoordelingsvergadering waarbij Meta CEO Mark Zuckerberg betrokken was.

Ondanks aanzienlijke investeringen in VR/AR-technologie besloot het bedrijf dat de marktvraag de hoge productiekosten van de geavanceerde micro-OLED beeldschermtechnologie die de headset zou hebben gebruikt, niet zou rechtvaardigen.

De realiteit van VR-marktproblemen

De beslissing van Meta weerspiegelt de bredere uitdagingen waar de VR-markt voor staat. Hoewel bedrijven als Apple, Sony en Google allemaal zwaar hebben geïnvesteerd in virtual reality, blijft de acceptatie door consumenten beperkt.

Ondanks jaren van ontwikkeling heeft VR-hardware nog steeds moeite om verder te komen dan een nichemarkt. Een aanzienlijk deel van de gebruikers ervaart ongemak en de aantrekkingskracht van rondlopen met een headset blijft beperkt.

Focus verschuift naar software en goedkopere hardware

Meta verlegt nu zijn focus naar software en meer betaalbare hardware. Het bedrijf gaat door met de ontwikkeling van de Quest 4, een opvolger van de huidige Quest 3 headset, die naar verwachting rond de $500 zal kosten en in 2026 op de markt zal komen.

Daarnaast heeft Meta het Horizon OS platform aangekondigd, ontworpen om hardware van derden te ondersteunen, wat een strategische koerswijziging betekent weg van dure, high-end headsets.

Een breder marktperspectief

De annulering van het high-end headset-project benadrukt de kloof tussen de ambitieuze hardwaredoelstellingen van techgiganten en de meer praktische, apparaatagnostische aanpak van kleinere Web3-bedrijven.

Terwijl Meta en anderen hebben ingezet op hardware om de metaverse vooruit te helpen, lijkt de bredere markt de voorkeur te geven aan meer toegankelijke en veelzijdige softwareoplossingen die niet afhankelijk zijn van dure, gespecialiseerde apparaten.

Vooruitblik

Terwijl de VR-markt zich blijft ontwikkelen, blijft het onduidelijk wanneer en of VR zijn “iPhone-moment” krijgt – een doorbraak die het verandert van een nichetechnologie in een mainstream noodzaak. Voorlopig lijkt de strategie van Meta een voorzichtige stap terug te zijn, gericht op het toegankelijk maken van de metaverse met meer betaalbare en praktische middelen.

Lees meer over:
AIMetaVR

    Door: Raul Gavira

    Ik ben Raul Gavira, een schrijver en redacteur met meer dan 5 jaar ervaring in de crypto-industrie. Als liefhebber van blockchain vind ik het leuk om verschillende onderwerpen te behandelen, waaronder dApps, airdrops, altcoins, nieuwe projecten, trends en nieuws....