Broodje HODL#4: Pas op Uber en Airbnb, hier komt de blockchain…
Heerlijk, een weekend met (vrijwel) geen wifi, maar alleen de "ervaring" die telt. Met de kids naar dierentuin Blijdorp Rotterdam, eten bij oma, naar zwembad Leeghwater in Purmerend en afsluiten met pannenkoekenhuis De Smickel in Soest na een wandeling over de Soesterduinen. Je hoeft mijn kinderen niet uit te leggen wat de toegevoegde waarde is van een oma, dierentuin, zwembad en pannenkoeken. Zij hebben 'het'. De Smickel doet - voor zover ik weet- niets aan marketing. Zoals mijn vrouw zei die daar als kind al kwam: “Nostalgie is de beste marketing”.
Ook wifi is voor ons 21-eeuwers een vanzelfsprekendheid. Zodra we een ruimte binnenkomen stellen we ons – bij wijze van – eerst voor en dan komt al snel de vraag: wat is de wifi-code? Mobiel internet is samen met frisse lucht, elektriciteit en stromend water misschien wel het meest belangrijke in ons dagelijkse leven. Het internet heeft veel voor ons betekend en tijd en plaats vloeibaar gemaakt. Het kost Bitcoin Magazine slechts enkele minuten om via Whatsapp contact te leggen met onze developer in India bijvoorbeeld. Vrienden, familie en business partners op afstand is allang geen issue meer.
Over de vanzelfsprekendheid van de blockchain, Silicon Vally pas op
Maar de blockchain heeft regelmatig nog uitleg nodig. Want, wat hebben ‘we’ er aan? Het is niet tastbaar of zichtbaar. Wat is de toegevoegde waarde ervan? Met het alleen efficiënter en goedkoper maken van transacties en bedrijfsprocessen komen we er niet. Dat zegt de meeste mensen nog steeds niet veel. Maar stel dat onderwijs en zorg goedkoper kan worden, of verzekeringen, benzine of kinderopvang. Dat komt het alweer een stuk dichterbij.
Een van de leukere intro’s over de werking en voordelen van de blockchain, komt van de Canadese ondernemer Don Tapscott. En een van de leukste uitspraken die hij doet is: “Pas op, Silicon Valley, rust niet op je lauweren, hier komt de blockchain aan, een gedecentraliseerd verdienmodel wat haaks staat op de zogenaamde ‘nieuwe’ verdienmodellen van Uber en Airbnb. Ja, ook hun verdienmodellen staan onder druk, omdat in de blockchain minder wordt verdiend aan de data van de gebruiker en ook de transactiekosten – idealiter - een stuk lager liggen per transactie, met als gevolg dat de inkomsten van deze dienstverleners onder druk komen te staan. Bekijk hier het TEDx-filmpje: