Disclaimer
Wanneer je via affiliate links in onze content een aankoop doet, kunnen wij een commissie verdienen zonder extra kosten voor jou. Door deze website te gebruiken ga je akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.

Bitcoin miljardair: “De 4-jarige cyclus is dood”

Franse tekorten zijn volgens Arthur Hayes 'goed voor Bitcoin' 1117
Leestijd
4 Min
Leestijd
4 Min

 

De bekende crypto miljardair en oprichter van BitMEX, Arthur Hayes, heeft iets interessants gezegd. In zijn nieuwste blog, “Long Live the King”, zegt hij dat de traditionele vierjarige Bitcoin cyclus officieel voorbij is. Volgens Hayes leven we in een nieuw tijdperk waarin monetair beleid en liquiditeit een grotere rol spelen dan halvings en historische patronen.

“Traders begrijpen niet waarom het patroon ooit werkte”

Sinds de eerste Bitcoin halving in 2012 heeft de markt een ritme gevolgd: een explosieve stijging na de halving, gevolgd door een crash van 70-80% een jaar later. Veel traders baseren hun verwachtingen nog steeds op dat vaste schema.

Hayes denkt dat die tijd voorbij is.

“Ze passen de oude regel toe zonder te begrijpen waarom die in het verleden werkte. En zonder die historische context, begrijpen ze niet waarom die dit keer zal falen.”

Volgens de voormalig BitMEX CEO is de wereldwijde geldhoeveelheid nu de bepalende factor, niet meer het aanbod van nieuwe BTC. Centrale banken drukken meer geld, schulden stijgen en liquiditeit zoekt zijn weg naar risk assets zoals Bitcoin.

Renteverlagingen en overvloedig geld

Hayes wijst vooral naar het beleid van de Federal Reserve en China. In de Verenigde Staten zet Trump de Fed onder druk om de rente te verlagen. Dat gebeurde in september voor het eerst in 2025, ondanks aanhoudende inflatie.

“Trump wil dat de Amerikaanse economie heet blijft draaien. Hij valt de Fed aan omdat de monetaire teugels te strak staan. Zijn doel is meer groei, meer geld, meer krediet, en dat is gunstig voor Bitcoin.”

Ook China, zegt Hayes, zal de mondiale kredietgroei niet willen beperken, omdat het land zelf kampt met deflatie en lage groei. Het resultaat: wereldwijd goedkoper geld, wat traditioneel gunstig is voor assets zoals aandelen, goud en crypto.

“Money shall be cheaper and more plentiful”

Hayes denkt dat zowel Washington als Beijing zich bewegen richting ruim monetair beleid.

“Luister naar onze monetaire meesters in Washington en Beijing. Ze zeggen letterlijk dat geld goedkoper en overvloediger zal zijn. Daarom blijft Bitcoin stijgen.”

Volgens hem zorgt die overvloed aan liquiditeit ervoor dat de markt zich niet langer houdt aan het vierjarige halving ritme. In plaats daarvan zal de koers vooral reageren op wereldwijde rente- en liquiditeitscycli, net als traditionele markten.

“ETF’s hebben het patroon al doorbroken”

Niet alle analisten zijn het met Hayes eens, maar velen erkennen dat de klassieke Bitcoin cyclus inderdaad verstoord is.

De goedkeuring van Bitcoin ETF’s in 2024 zorgde voor nieuwe instroom van institutioneel geld, en dat nog vóór de laatste halving. Daardoor steeg de koers naar een ATH terwijl de cyclus volgens het oude patroon eigenlijk nog niet “aan de beurt” was.

Volgens Gabe Selby, head of research bij CF Benchmarks, is Bitcoin op dit moment 20-50% ondergewaardeerd vergeleken met de wereldwijde liquiditeitsniveaus:

“Onze modellen tonen aan dat een langdurige reflatiegolf zal aanhouden naarmate centrale banken wereldwijd verder versoepelen in 2026.”

Ook Adam McCarthy van Kaiko denkt dat het simpelweg te vroeg is om structurele patronen te claimen:

“Crypto is pas zestien jaar oud. Je kunt geen vaste cyclus vaststellen voor een asset class die zo jong is.”

Een nieuw tijdperk voor Bitcoin

Hayes noemt de huidige fase “Bitcoin’s volwassenwording,” een tijdperk waarin de munt niet langer gedreven wordt door technologische schaarste, maar door macro-economische dynamiek.

De rente, begrotingsbeleid en internationale kredietgroei bepalen nu het ritme, niet de halving. Volgens Hayes betekent dat dat we niet langer hoeven te wachten op een crash van 80% om een nieuwe bull market te beginnen.

“De vierjarige cyclus is dood. Lang leve de koning.”

Koop je crypto via Best Wallet
Best wallet is een topklasse crypto wallet waarmee je anoniem crypto kan kopen.
Met meer dan 60 chains gesupport kan je al je main crypto coins aanschaffen via Best Wallet.
Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet

Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet

  • Meer dan 60 chains beschikbaar voor alle crypto
  • Vroege toegang tot nieuwe projecten
  • Hoge staking belongingen
  • Lage transactiekosten
Let op: cryptocurrency is een zeer volatiele en ongereguleerde investering. Doe je eigen onderzoek.
Wij hanteren een strikt redactioneel beleid dat gericht is op feitelijke nauwkeurigheid, relevantie en onpartijdigheid. Onze content, gecreëerd door vooraanstaande experts uit de industrie, wordt nauwgezet beoordeeld door een team van ervaren redacteuren om te zorgen voor naleving van de hoogste normen in rapportage en publicatie.

Door: Gijs Smit

Crypto expert

Gijs heeft veel ervaring binnen de crypto wereld in het schrijven van long-form en nieuws artikelen. Met zijn verregaande kennis van de markt en goede skills om moeilijke materie simpel te verwoorden is hij een echte aanwinst voor Bitcoin Magazine. Gijs heeft brede marktkennis en is jaren gelede...