Braziliaanse voetbalclub São Paulo gesponsord door bitcoinbeurs Bitso
Het Latijns-Amerikaanse bitcoin-handelsplatform Bitso heeft een drie-jarige overeenkomst bereikt om een belangrijke sponsor van de Braziliaanse voetbalclub São Paulo te worden, zo kondigde het bedrijf aan op vrijdag.
Eerste grote sponsordeal in Latijns-Amerika
Hoewel het sponsoren van sportteams door grote bitcoin-beurzen in Europa en de Verenigde Staten redelijk populair geworden is, bleef Latijns-Amerika nog een beetje achter. Daar lijkt met de eerste grote deal in het gebied nu verandering in te komen.
Er zijn bij Bitso en São Paulo zelfs plannen om het binnen zes maanden mogelijk te maken om tickets en merchandise van de club af te rekenen met bitcoin en andere cryptocurrency’s.
Het doel van Bitso is om dit jaar nog de grootste beurs van Brazilië te worden en daar kan het de populariteit van São Paulo goed bij gebruiken. Om de grootste te worden moeten ze Mercado Bitcoin van de troon stoten, dat in Brazilië in het afgelopen jaar tot een aantal van 3,2 miljoen klanten is gekomen.
Bitso timmert hard aan de weg
Bitso heeft op het moment van schrijven meer dan 30 vacatures openstaan in Brazilië, wat de ambitie om snel te groeien duidelijk tot uiting laat komen. Molina heeft vorig jaar augustus ook Facebook-veteraan Vaughan Smith ingehuurd om de expansie in Brazilië een boost te geven.
In mei van 2021 haalde Bitso nog een bedrag van 250 miljoen dollar op tegen een waardering van 2,2 miljard dollar. Wat laat zien dat het hier zeker niet om een kleine jongen met grote ambities gaat. Er zit grof geld in Bitso, wat het bedrijf zeker mogelijkheden geeft.
Met de waardering van meer dan 2 miljard dollar is Bitso de eerste zogenaamde ‘unicorn’ in Latijns-Amerika. Bedrijven krijgen deze sticker indien de marktwaarde van het bedrijf op papier de 1 miljard dollar overstijgt. Al kun je je afvragen in hoeverre dat in het huidige klimaat van geldprinterij nog waarde heeft.