Cryptokoersen dansen naar de pijpen van de market makers

Manipulatie is overal, ook in de cryptomarkt. Grote spelers, waaronder zogenaamde ‘Market Makers’, sturen koersen omhoog en omlaag om zo winst te boeken. Hoe gaat dat in zijn werk, en hoe voorkom je dat je in hun valkuilen trapt?
Wie zijn market makers?
Market Makers zijn ‘samenwerkingspartners’ van cryptobeurzen. Ze zorgen voor liquiditeit – dat betekent simpelweg dat er altijd handelsmogelijkheden zijn. Market makers vervullen de rol van zowel koper als verkoper, door altijd bied- en laatprijzen te tonen. Zo kun je altijd crypto (ver)kopen, of het nu 3 uur ’s nachts of zondagmiddag is.
Hoe werken market makers?
- Voorraad bijhouden: Market makers plaatsen continu koop- en verkooporders, zodat er altijd aanbod is. Zo wordt de handel gesmeerd.
- Prijzen bepalen: Ze bepalen mede de prijs door aan te geven waar ze bereid zijn crypto te kopen en verkopen. De marge tussen deze prijzen is hun inkomen, een klein beetje opslag voor het garanderen van de handel.
- Snelle aanpassingen: Market makers gebruiken vaak computers die supersnel kopen en verkopen. Zo kunnen ze razendsnel op nieuwe prijzen reageren en de markt soepel houden.
- Voordeeltjes: Cryptobeurzen geven market makers soms korting op transactiekosten, omdat ze de markt goed laten functioneren.
Koersen sturen
Afhankelijk van hun doelen, passen market makers verschillende strategieën toe. De marktomstandigheden (bull of bear) zijn daarbij belangrijk:
- Distributie of accumulatie: Zijn ze munten aan het kopen om te verkopen, of juist aan het opkopen?
- Pumps of dumps: Wordt een munt hard omhoog of omlaag gestuurd?
- Stabiliteit: Wordt de koers juist binnen een bepaalde range gehouden?
Bullmarkt-tactieken
Tijdens stijgende markten willen market makers dat jij koopt:
- Goedkoop opkopen: Zo kunnen ze straks aan jou verkopen met winst.
- FOMO creëren: Grafieken met oplopende koersen maken hebberig. Als je nu niet koopt, zo lijkt het, betaal je straks de hoofdprijs!
Bearmarkt-tactieken
Tijdens dalende markten willen ze dat je juist verkoopt:
- Goedkoop inkopen: Zodat ze klaar zijn voor de volgende bull run.
- Delisting voorkomen: Door voldoende volume op beurzen te draaien, voorkomen ze dat coins uit de handel worden genomen.
Zo herken je market makers aan het werk
- Flinke koersstijging vlak voor belangrijk nieuws.
- Constante toename van het handelsvolume, zonder grote prijsschommelingen.
- Terugkerende patronen op de grafiek, zoals regelmatige pumps en dumps om de paar maanden.
Hun standaard trucendoos
Hoewel strategieën verschillen, volgen ze vaak een vergelijkbaar stramien:
- Goedkoop opkopen
- Koersen snelmanipuleren
- Hype creëren
- De trend volhouden
Op die manier kopen ze veel aandelen, drijven ze die met hype omhoog, en verkopen het als de koers piekt.
Prijsmanipulatie
Als een coin langere tijd daalt, word je angstig. Precies daar slaan market makers hun slag. Ze manipuleren de prijs om nieuwe dieptepunten te bereiken, zodat de meeste bezitters verkopen. Maar als de prijs daarna snel terugveert naar het oude niveau, was dat waarschijnlijk een manipulatieve strategie.
Opkopen in stilte
Market makers ’traden’ slim om onvoordelige instappunten te vermijden. Doel is om de prijs stabiel te houden binnen een klein bereik, door onderin goedkoop te kopen en bij de toppen te verkopen. Daarom zie je soms dat een coin na lange stilte wordt gepartnerd met een bekend project. Zo’n aankondiging leidt meestal tot een prijsstijging, met bijbehorende FOMO.
Belangrijke basisregels
- Tegen de stroom in: Om 80% van de investeerders te verslaan, koop je in de opkoopperiode en verkoop je als er wordt uitgedeeld. Klinkt simpel, maar het tegenovergestelde gebeurt dagelijks: mensen kopen nieuwe coins die al hoog staan en verkopen in paniek zodra er een dipje is. De markt is nu waarschijnlijk in een positieve fase, maar veel altcoins zitten nog diep – ideaal om op te kopen!
- Laat je niet gek maken: Het doel van de market maker is dat je nu verkoopt, zodat de prijs nog wat verder zakt. Trap er niet in! Mensen kopen meestal op het moment dat er maximale hype is, en dat is vaak het moment om je winst te verzilveren.
- Tijdsbestek: Opkoopperiodes en de bijbehorende hype kunnen zowel lokaal (enkele weken) als globaal (maanden tot jaren) zijn.
Herken je dit patroon in je gedrag?
- Hypecoins kopen die al in de lift zitten
- In paniek verkopen als de prijs zakt
- De markt blijft groeien
- Opnieuw kopen bij de volgende piek
Tijd om het slimmer aan te pakken!
De markt is een circulatie van geld. Als twee partijen elk € 100 hebben, vertrekt er uiteindelijk één met € 200 en de ander met niets. Als jij wint, is dat het verlies van een ander. Het doel van de market maker is dus om zoveel mogelijk voor de hoogst mogelijke prijs te verkopen, en daarna opnieuw zo laag mogelijk in te kopen.
xoxo Sophia!