Deze strategie gebruikt Ripple om de opinie te beïnvloeden

Ripple probeert de publieke opinie op een bepaalde manier te beïnvloeden. Hier heeft Ripple CTO, David Schwartz, zich over uitgesproken. Hij deelt zijn gedachten rondom de mediastrategie van Ripple tijdens de drie jaar durende juridische strijd met de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC).
De zaak van Ripple tegen de SEC
De juridische strijd van Ripple tegen de SEC is gedeeltelijk gewonnen door Ripple. Dit komt mede door het feit dat Ripple heeft betoogd dat XRP niet als een effect geclassificeerd zou moeten worden. Naar aanleiding van dit betoog van Ripple, heeft de rechtbank besloten dat XRP inderdaad geen effect is.
Toch heeft Ripple niet volledig gewonnen, want ze hebben wel een boete ontvangen voor het verkopen van coins aan institutionele klanten. Door de rechtszaak van de SEC tegen Ripple moest er een andere strategie aangenomen worden door Ripple, zodat de XRP koers niet zo negatief beïnvloed werd.
Lees onze uitgebreide gids en leer welke crypto nu kopen verstandig kan zijn!
Schwartz spreekt zich uit over de uitdagingen tijdens de rechtszaak
Ripple kreeg te maken met verschillende uitdagingen rondom XRP tijdens de rechtszaak. Dit kwam mede door het feit dat er valse informatie naar buiten kwam rondom XRP. Schwartz geeft in een post op X (voormalig Twitter) aan dat Ripple niet zoveel kon met de valse informatie die naar buiten kwam.
We definitely had our internal views of who was being positive and constructive and who was spreading nonsense and, at least from what I saw, tried to avoid any amplification of those who were spouting nonsense.
— David "JoelKatz" Schwartz (@JoelKatz) January 12, 2025
Volgens Schwartz vertrouwde Ripple op de community (ook wel XRP Army genoemd) die ze hadden opgebouwd. De community zou de juiste informatie over XRP moeten verspreiden.
De strategie rondom de misinformatie over XRP was volgens Schwartz dus toekijken hoe hun community het op kon lossen. Wel was het voor Ripple absoluut niet ideaal dat er misinformatie over XRP naar buiten kwam en dat dit ook verspreid werd door meerdere bronnen.
I don't think that there's that much more that we could have done. Responding to misinformation risks elevating it. And you can't really say that a prediction is a lie.
— David "JoelKatz" Schwartz (@JoelKatz) January 10, 2025
De aanpak van Ripple bij verspreiding van misinformatie
Het is bekend dat Ripple probeerde te voorkomen dat de reputatie van hun bedrijf op het spel zou komen te staan of dat het publiek misleid zou worden door misinformatie die naar buiten kwam over XRP. Volgens Schwartz probeerde Ripple te voorkomen dat niet-geverifieerde claims of mensen die opzettelijk misinformatie verspreidden, verstrekt werden.
We definitely had our internal views of who was being positive and constructive and who was spreading nonsense and, at least from what I saw, tried to avoid any amplification of those who were spouting nonsense.
— David "JoelKatz" Schwartz (@JoelKatz) January 12, 2025
Schwartz gaf wel aan dat de aanpak van Ripple ook het tegenovergestelde effect had kunnen hebben. Schwartz gaf aan dat Ripple bang was om de geloofwaardigheid of zichtbaarheid van de onjuistheden te vergroten door er daadwerkelijk wat mee te doen. Daarom hebben ze besloten er zo min mogelijk mee te doen.
OKX - trade meer dan 150 crypto’s
- Nieuwe app en Web3 wallet in Nederland
- Handel met andere traders
- Verdien bonussen met crypto staking

Als Ripple ervoor had gekozen om er wel op te reageren, dan was er een kans dat het voor Ripple nog moeilijker zou worden om deze misinformatie weer uit de media te krijgen. Ripple bleef in alle gevallen voorzichtig bij het ingrijpen bij bepaalde aantijgingen en misinformatie. De strategie van Ripple was dus voornamelijk afwachten en hopen dat de community de overhand zou nemen.