Disclaimer
Wanneer je via affiliate links in onze content een aankoop doet, kunnen wij een commissie verdienen zonder extra kosten voor jou. Door deze website te gebruiken ga je akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.

dYdX keert terug naar de VS: DeFi-exchange plant lancering eind 2025

dYdX plant VS lancering eind 2025 temidden gunstige regelgeving 814
Leestijd
3 Min
Leestijd
3 Min

Een bekende naam in de wereld van Decentralized Finance (DeFi) maakt zich op voor een opmerkelijke terugkeer. Terwijl Amerikaanse toezichthouders eindelijk beweging tonen richting soepelere crypto wetgeving, ruikt dYdX zijn kans om opnieuw voet aan wal te zetten in eigen land. Maar de weg terug is niet zonder hobbels.

Check onze Discord

Connect met "like-minded" crypto enthousiastelingen

  • Leer gratis de basis van Bitcoin & trading - stap voor stap, zonder voorkennis.
  • Krijg duidelijke uitleg & charts van ervaren analisten.
  • Sluit je aan bij een community die samen groeit.

dYdX plant Amerikaanse comeback

De populaire DeFi exchange dYdX heeft aangekondigd dat het eind 2025 opnieuw wil lanceren in de Verenigde Staten. De beurs, die oorspronkelijk uit Californië komt maar zijn activiteiten verplaatste naar het buitenland vanwege strenge regelgeving, zal in eerste instantie spot trading aanbieden. Oftewel, directe handel in crypto’s, niet in complexe derivaten producten.

Met ruim $1,5 biljoen aan totaal handelsvolume sinds 2019 is dYdX een van de meest gebruikte decentrale beurzen ter wereld. Alleen al in de afgelopen maand verwerkte het platform $8 miljard aan handelsvolume in zijn populaire product: Perpetual futures, een type derivaat waarmee handelaars zonder einddatum kunnen speculeren op koersbewegingen.

In de VS zal die dienst vooralsnog ontbreken, bevestigde Eddie Zhang, president van dYdX, tegenover Reuters. Toch ziet hij de Amerikaanse markt als essentieel: “Het is cruciaal dat we weer een platform in de VS hebben, het past bij onze langetermijnstrategie.” Aldus Zhang.

Regulatoire wind keert in de VS

De stap van dYdX komt op een moment dat de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) en de Commodity Futures Trading Commission (CFTC), de belangrijkste Amerikaanse toezichthouders, overwegen om “innovatieve producten” zoals perpetual futures onder voorwaarden toe te laten.

Deze verandering past binnen een bredere koerswijziging onder de regering van president Donald Trump, die inzet op groei en technologische innovatie binnen de financiële sector. Die verschuiving betekent dat DeFi bedrijven zoals dYdX weer kansen zien op de Amerikaanse markt, waar de vraag naar gereguleerde maar decentrale handelsplatformen gestaag groeit.

Decentralisatie als kern van de strategie

Ondanks de Amerikaanse terugkeer blijft decentralisatie de spil van dYdX’ identiteit. Het platform draait op zijn eigen blockchain, dYdX Chain (gebouwd op Cosmos (ATOM)), waardoor gebruikers controle houden over hun fondsen zonder afhankelijk te zijn van een centrale partij. Volgens Zhang blijft dit principe onveranderd, ook binnen de strengere Amerikaanse context:

“Onze kern is en blijft decentralisatie. We geloven dat de toekomst van financiële markten niet in centralisatie ligt, maar in transparante, toegankelijke protocollen.”

Wat dit betekent voor DeFi in de VS

De mogelijke terugkeer van dYdX naar de VS is meer dan een symbolische stap: het kan het startschot vormen voor een nieuwe DeFi opleving op Amerikaanse bodem. Mocht regelgeving daadwerkelijk ruimte bieden voor innovatieve producten, dan kunnen andere grote spelers zoals Uniswap ook meer terrein gaan winnen in de VS.

Voor Amerikaanse handelaren betekent dit vooral een ding: meer toegang tot veilige, decentrale handel zonder afhankelijkheid van traditionele, vaak gecentraliseerde crypto exchanges.

DeFi gebruik over de afgelopen jaren – bron: DeFiLlama

Wereldwijd zit DeFi sowieso al in een stijgende trend. Sinds de bodem van 2023, toen het totale gebruik (uitgedrukt in Total Value Locked) op ongeveer $37 miljard stond, is het totale DeFi gebruik op alle netwerken flink gestegen tot een huidige $150 miljard. Een stijging van 300% in slechts 2 jaar tijd.

Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet

Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet

  • Meer dan 60 chains beschikbaar voor alle crypto
  • Vroege toegang tot nieuwe projecten
  • Hoge staking belongingen
  • Lage transactiekosten
Let op: cryptocurrency is een zeer volatiele en ongereguleerde investering. Doe je eigen onderzoek.
Wij hanteren een strikt redactioneel beleid dat gericht is op feitelijke nauwkeurigheid, relevantie en onpartijdigheid. Onze content, gecreëerd door vooraanstaande experts uit de industrie, wordt nauwgezet beoordeeld door een team van ervaren redacteuren om te zorgen voor naleving van de hoogste normen in rapportage en publicatie.

Door: Thomas van Welsenes

Crypto redacteur

Thomas stapte voor het eerst in de wereld van Bitcoin in 2017. Sindsdien heeft hij crypto niet meer los gelaten en is hij zich volledig gaan verdiepen in de blockchain industrie, waar hij een focus legt op duurzame groei en fundamentele waarde, voorbij de hype van de dag. Thomas ziet decentrale netw...