Bedrijven die een blockchain lanceren moeten zich aan duidelijke regels rondom decentralisatie houden volgens StarkWare CEO Eli Ben-Sasson. Zo moet decentralisatie altijd een belangrijk aspect blijven.
gevorderd
782
Kennisgeving: Dit artikel bevat inzichten van onafhankelijke auteurs en valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van BitcoinMagazine.nl. De informatie is bedoeld ter educatie en reflectie. Dit is geen financieel advies. Doe zelf onderzoek voordat je financiële beslissingen neemt. Crypto is zeer volatiel er zitten kansen en risicos aan deze investering. Je kunt je inleg verliezen.
Starkware CEO Eli Ben-Sasson heeft zich op een post op X uitgelaten over de toekomst van zogeheten ‘corporate’ blockchains. Bedrijven die blockchains lanceren kunnen helpen met de adoptie van crypto ind e wereld, maar er schuilt ook een groot gevaar in volgens Ben-Sasson.
Dat gevaar zit hem in de controle van de blockchain. Als het bedrijf dat een blockchain lanceert de controle hierover probeert te houden, zullen deze volgens de CEO snel verwaarloosd worden.
Decentraliteit moet prioriteit blijven
Blockchaintechnologie werd al beschreven in onderzoeken van de jaren ’90 en werd door Satoshi Nakamoto via Bitcoin voor het eerst groot gemaakt. Daarin werd de decentralisatie van de blockchaintechnologie het belangrijkste punt: geen enkele partij mocht de macht hebben over de gehele blockchain.
Doordat miners verantwoordelijk zijn voor het toevoegen van blocks, die door het gehele netwerk geverifieerd worden, kan er nooit zomaar iets gewijzigd worden in de Bitcoin blockchain. Deze veiligheid zorgt dan ook voor de achterliggende waarde van de cryptomunt.
In de jaren daarna zijn er duizenden andere blockchains gelanceerd, die niet allemaal even decentraal zijn. Zelfs bij cryptomunten als Ethereum en XRP zijn er vanuit experts de nodige twijfels. Zo heeft onlangs BitMine haar Ethereum positie vergroot tot $ 1,5 miljard. Dit soort grote holders kunnen een te groot aandeel krijgen in de blockchain van deze cryptomunt.
Dat nu ook bedrijven hun eigen blockchains lanceren is volgens Eli Ben-Sasson niet de toekomst. Op X geeft hij aan dat het allerbelangrijkste van een blockchain is, dat deze geen centrale partij meer achter zich heeft.
I'll repeat my opinion on corpo chains: They won't last.
The important element of blockchain is a system that gets rid of a central entity.
It comes at a cost: A very complex technology that's hard to build and hard to use. Even if we apply AA to create simplified UX, the tech…— Eli Ben-Sasson | Starknet.io (@EliBenSasson) October 20, 2025
Hij verwacht wel dat juist blockchains die door bedrijven in het leven geroepen worden de meeste nieuwe technologische ontwikkelingen met zich mee brengen, maar dat gebruikers wegblijven. Zolang een blockchain geen decentraliteit met zich meebrengt, heeft het dus geen toekomst volgens de CEO van StarkWare.
Bedrijven lanceren blockchains uit FOMO
Ondertussen groeit ook de vraag waarom sommige bedrijven zich op blockchaintechnologie richten. In veel gevallen lijkt het te gaan om een typisch stukje FOMO. Bedrijven zijn bang achter te blijven qua technologie, en lijken niet door te hebben dat een blockchain in sommige gevallen geen waarde biedt.
Ook bij crypto bedrijven lijkt het steeds duidelijker dat sommige blockchains en cryptomunten niets te bieden hebben. Onder de post van Ben-Sasson gaat de discussie hierover onder enkele andere gebruikers door. Steeds meer altcoins lijken hun momentum en waarde kwijt te raken, en daarmee ook tot een einde te komen.
Kijk voor de voorwaarden op OKX x BitcoinMagazine.nl
Kennisgeving: Dit artikel bevat inzichten van onafhankelijke auteurs en valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van BitcoinMagazine.nl. De informatie is bedoeld ter educatie en reflectie. Dit is geen financieel advies. Doe zelf onderzoek voordat je financiële beslissingen neemt. Crypto is zeer volatiel er zitten kansen en risicos aan deze investering. Je kunt je inleg verliezen.




