India wil optreden tegen crypto-finfluencers

De Advertising Standards Council of India (ASCI) heeft zijn standpunt verduidelijkt over crypto-fincluencers. Of anders gezegd: Indiase beroemdheden die cryptovaluta promoten. De waakhond wil een verbod op dit soort online advertenties.

Finfluencers

Volgens een rapport van de Hindu Business Line heeft de Indiase Securities and Exchange Board of India (SEBI) een voorstel ingediend over dit thema. Zij willen dat geen enkel belangrijk publiek figuur promotie mag doen voor cryptovaluta (en gerelateerde items).

Koop gemakkelijk en snel Bitcoin bij Bitvavo. Ga aan de slag en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000 !

Onder de groep vallen beroemdheden en bekende sporters. De SEBI wil ook dat er bij iedere crypto-advertentie een disclaimer staat dat het een mogelijke inbreuk is op de wet.

Volgens krantenartikel heeft de SEBI een formele verklaring gestuurd naar een parlementaire commissie van Financiën. Volgens Manisha Kapoor, CEO van de ASCI, probeert de SEBI daarmee een plekje aan de onderhandelingstafel dit het standpunt van SEBI te zijn in overheidsonderhandelingen.

Manisha voegde eraan toe dat:

“ASCI heeft een specifieke richtlijn over beroemdheden. Bovendien staat er ook een clausule in de crypto-richtlijnen. We hebben altijd gezegd dat beroemdheden hun due diligence moeten doen met betrekking tot de dingen die ze aanprezen.”

Daarnaast zouden er ook al maatregelen zijn:

“De Consumer Protection Act legt sancties op betrokkenen in het geval dat de [advertentie] waarin ze voorkomen misleidend wordt bevonden en als ze geen due diligence hebben gedaan.”

Het feit dat de influencers geen expertise hebben over wat ze promoten mag geen excuus zijn, zo stelt de toezichthouder.

Geen bevoegdheid

Het valt echter wel buiten de bevoegdheid van ASCI om bekende mensen een verbod op te leggen. Die bevoegdheid ligt alleen bij de overheid.

In februari heeft ASCI nieuwe regels uitgevaardigd die vereisen dat crypto-advertenties disclaimers bevatten. Vanaf 1 april zijn de nieuwe regels van kracht gegaan.

Ook in Australië en Spanje zijn er al soortgelijke regels opgesteld. In Nederland stapt het AFM in specifieke gevallen in, maar daarbij ging het vooral om fraudezaken. Ze gebruikten de term ‘Online fraude kent vele gezichten’, verwijzend naar oplichtingen waarbij het gezicht van bekende Nederlanders wordt gebruikt.

Wil je op de hoogte blijven over alle ontwikkelingen? Kom dan eens langs in onze Telegram chat, en download ook vooral onze Android Nieuws app of iOS Nieuws app!

Lees meer over:
Bitcoin nieuwsIndia