
Nederland telt een miljoen aan elektrische auto’s. Dit mede door het feit dat elektrische modellen gesubsidieerd kunnen worden en er meer nieuwe modellen bij komen. Nederland is wat dit betreft een land dat steeds meer de voorkeur geeft aan elektrisch rijden, maar zijn de subsidies dan nog wel nodig? En zijn de subsidies duurzaam of juist marktverstorend?
Nederlanders kiezen voor elektrisch auto’s
Uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat meer dan een miljoen Nederlanders op dit moment in een elektrische auto rijden. Dit gaat dan over het eerste kwartaal van 2025. Hierbij houdt het CBS niet alleen rekening met volledig elektrische auto’s, maar ook met hybride auto’s. Hybride auto’s kunnen rijden op brandstof en elektriciteit.
Het is een opvallende trend dat er sinds het eerste kwartaal in 2025 meer mensen in een elektrische of hybride auto zijn gaan rijden dan in 2024. De particuliere elektrische auto’s winnen het qua de hoeveelheid tegenover de zakelijke elektrische rijders. Er zijn ruim 500.000 particuliere rijders met een elektrische auto, terwijl dit bij zakelijke rijders om 442.000 gaat.
Uit onderzoek blijkt dat in Nederland de meeste elektrische auto’s in Utrecht rijden. Daarna volgt Almere. Als we kijken naar buiten Nederland, dan loopt Noorwegen ver voor op hoeveel mensen er in een elektrische auto rijden.
De subsidie van 2020 tot 2024 voor elektrische auto’s
Er is duidelijk zichtbaar dat we te maken hebben met een stijgende lijn van mensen die elektrische auto’s kopen. Er wordt gedacht dat dit voornamelijk door de subsidie komt die mensen konden krijgen om in een elektrische auto te rijden. Het gaat dan om de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).
Het is goed om te weten dat deze subsidie op dit moment definitief gestopt is. De subsidie liep van 2020 tot 2024, waardoor het nu opvallend is dat er in 2025 meer elektrische auto’s worden gekocht. Helemaal als we ook kijken naar de controversie rondom Elon Musk, de CEO van Tesla.
Het is de vraag of de subsidie duurzaam is of dat de subsidie juist de markt verstoord. Aan de hand van de informatie van het CBS zien we nu dat ook in het eerste kwartaal van 2025 voldoende elektrische auto’s worden verkocht, waardoor we kunnen stellen dat de subsidie de markt misschien een boost heeft gegeven, maar de markt niet verstoord heeft.

Bitcoin kopen? Wij leggen je uit hoe en waar je dat het beste kan doen!
Reacties van autobezitters en critici op elektrische auto’s
Er is heel wat kritiek rondom elektrisch rijden in Nederland. Op X wordt er op dit moment ook volop gereageerd door autobezitters over het feit dat dit onderzoek naar buiten is gekomen. Er zijn autobezitters die vinden dat je moet ‘oprotten met elektrisch rijden’, maar er zijn ook X gebruikers die zeggen dat een subsidie een logische keuze is om dan te gaan voor elektrisch rijden.
De titel is al veelzeggend: “vanwege subsidies”… Logisch dat particulieren voor hybride kiezen gezien de actieradius en laadtijd van een EV. De BOVAG is gebrainwashed: “Als we de klimaatdoelen willen halen, dan moet elektrisch rijden voor particulieren echt aantrekkelijker… https://t.co/W7xQxljkxN pic.twitter.com/3E83Qg8bxj
— CLINTEL.NL (@ClintelNED) May 28, 2025
Met dit soort onderzoeken zien we altijd dat er twee kampen ontstaan. De meningen over of elektrisch rijden milieubewust is komen dan vaak naar voren, waardoor autobezitters soms niet eens meer door een deur kunnen.
Blockchain voor duurzame energiebeheer laadpalen
Milieubewust omgaan met rijden is zeker belangrijk. Door elektrisch te rijden zetten we een stap in de juiste richting. Het is dan een nog betere stap door voor duurzame energie te kiezen, zodat je optimaal gebruik kan maken van je elektrische auto.
Naarmate de acceptatie van elektrische voertuigen toeneemt, neemt ook de vraag naar efficiënte en veilige laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen toe. De grootste uitdaging is dan om de veiligheid, transparantie en efficiënte van de transacties bij een laadstation te waarborgen, maar daar schiet blockchaintechnologie te hulp.
Zo is blockchain een goede manier om op duurzame wijze energiebeheer voor laadpalen waar te maken. Het gedecentraliseerde en onveranderlijke karakter van blockchain kan een groot verschil maken bij het opladen van een elektrische auto. Zo kan een blockchain de laadtransacties beveiligen en het maakt Peer-to-peer (P2P) energiehandel mogelijk.
Best wallet is een topklasse crypto wallet waarmee je anoniem crypto kan kopen. Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet
Met meer dan 60 chains gesupport kan je al je main crypto coins aanschaffen via Best Wallet.