Disclaimer
Wanneer je via affiliate links in onze content een aankoop doet, kunnen wij een commissie verdienen zonder extra kosten voor jou. Door deze website te gebruiken ga je akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.

Onverwachte nieuwe Amerikaanse heffingen aangekondigd. EU zoekt tegenreactie

Onverwachte heffingen gelinkt aan Groenland trainingsmissie volgens Trump

Heffingen tussen VS en EU, containers met vlaggen, paarse-oranje koerslijnen en munten in een futuristische setting 1633
Leestijd
4 Min
Leestijd
4 Min

Trump heeft plotseling forse heffingen van 10% aangekondigd voor meerdere Europese landen, waaronder Nederland. Hij koppelt deze onverwachte zet aan een geplande NAVO trainingsmissie rond Groenland. In Europa klinkt kritiek, van “onacceptabel” tot “helemaal verkeerd”, en de EU bereidt overleg over een gezamenlijke lijn voor.

Check onze Discord

Connect met "like-minded" crypto enthousiastelingen

  • Leer gratis de basis van Bitcoin & trading - stap voor stap, zonder voorkennis.
  • Krijg duidelijke uitleg & charts van ervaren analisten.
  • Sluit je aan bij een community die samen groeit.

Heffingen vanuit Washington, dit is wat er is aangekondigd

De Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd dat de Verenigde Staten een importtarief van 10 procent gaan heffen op goederen uit acht Europese landen. Nederland staat daarbij expliciet genoemd naast Denemarken, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Finland. Trump koppelt de maatregel aan deelname van die landen aan een Deense militaire missie richting Groenland.

Volgens hem komt deze maatregel als reactie op de geplande voorbereiding op een mogelijke NAVO-oefening in Groenland. De Europese landen zijn de afgelopen weken in overleg geweest met Amerika over het verstevigen van de NAVO aanwezigheid in het arctisch gebied.
Dit werd gedaan, juist om de spanningen rond Groenland weg te nemen. Het feit dat de Amerikanen deel uitmaken van de NAVO en ook betrokken zijn bij de geplande ontwikkelingen in dat gebied zorgt er voor dat de heffingen als een complete verrassing komen voor Europa.

De planning die naar buiten kwam vanuit Washington is duidelijk: Het tarief zou op 1 februari 2026 ingaan en op 1 juni 2026 worden verhoogd naar 25 procent. Trump zette de boodschap scherp neer, met de uitspraak dat betrokken landen “een zeer gevaarlijk spel” spelen en daarmee volgens hem een risico nemen dat niet te accepteren is.

Er zitten ook eigenaardigheden in de aankondiging. België zou wel een militair sturen, maar staat niet in de lijst landen waarop het tarief van toepassing is.

Europa reageert op heffingen, van fel tot voorzichtig

De reacties uit Europa lopen uiteen, maar het algemene sentiment is dat de stap uit Washington als schadelijk wordt gezien voor de relatie tussen de VS en Europa.

Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, waarschuwde dat importtarieven de band onder druk zetten en kunnen leiden tot een neerwaartse dynamiek in het handelsverkeer. Tegelijk benadrukte zij dat de Deense missie bedoeld is om veiligheid in het Arctische gebied te versterken. Ook stelde zij dat hierover vooraf afstemming met de Verenigde Staten zou zijn geweest.

In Nederland bleef de toon voorzichtiger. Demissionair minister Van Weel verwees naar de lijn van de Commissie en sprak geen expliciete veroordeling uit in zijn eerste reactie.

Vanuit andere landen klonk het steviger. De Zweedse premier Kristersson stelde dat Europa zich niet laat chanteren en dat alleen Denemarken en Groenland over dit dossier gaan.

De Franse president Macron noemde de Amerikaanse stap onacceptabel en zei dat intimidatie Frankrijk niet zal beïnvloeden.

Ook het Verenigd Koninkrijk reageerde scherp. Premier Starmer sprak van “helemaal verkeerd” en kondigde aan dit te bespreken met de Amerikaanse regering.

Ondertussen wordt er in EU-verband overleg voorbereid over een gezamenlijke aanpak. Binnen de NAVO wordt daarnaast nadrukkelijk gewezen op het belang van samenhang, omdat interne scheurtjes Rusland in de kaart kunnen spelen.

Politiek drukt op sentiment, importtarieven maken het tastbaar

De aangekondigde Amerikaanse importtarieven zijn een verrassende en onverstandige zet vanuit Washington. Ze zetten de relatie met Europa nodeloos onder druk, maken handel duurder en gooien extra onzekerheid in een toch al gespannen dossier rond Groenland. Met 1 februari en 1 juni als harde data ontstaat er druk op bedrijven en beleid, terwijl niemand hier beter van wordt.

De wereld kijkt nu gespannen toe wat de reacties vanuit Europa zullen zijn, en wat voor stunt de Amerikaanse president binnenkort weer uithaalt. 1 ding is zeker. De tijd dat Amerika als betrouwbare bondgenoot kon worden beschouwd is naar de achtergrond verdwenen sinds de start van het presidentschap van Trump.

Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet

Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet

  • Meer dan 60 chains beschikbaar voor alle crypto
  • Vroege toegang tot nieuwe projecten
  • Hoge staking belongingen
  • Lage transactiekosten
Let op: cryptocurrency is een zeer volatiele en ongereguleerde investering. Doe je eigen onderzoek.
Wij hanteren een strikt redactioneel beleid dat gericht is op feitelijke nauwkeurigheid, relevantie en onpartijdigheid. Onze content, gecreëerd door vooraanstaande experts uit de industrie, wordt nauwgezet beoordeeld door een team van ervaren redacteuren om te zorgen voor naleving van de hoogste normen in rapportage en publicatie.

Door: Sophialine Marlowe

Crypto & iGaming journalist

Na haar studie journalistiek is Sophialine begonnen als crypto journalist bij Bitcoinmagazine.nl. Haar professionele schrijfstijl en uitgebreide kennis maken haar artikelen uitermate interessant en nuttig voor zowel de beginnende als de gevorderde crypto investeerders....