Supermarktgigant Carrefour meldt hogere verkoopcijfers dankzij blockchain
Sinds de Franse supermarktgigant Carrefour blockchain technologie gebruikt om klanten inzage te geven in de voedselketen van een twintigtal producten zag het de verkoopcijfers ervan stijgen. Carrefour wil het project daarom uitbreiden met nog eens 100 producten om het vertrouwen van de klant nog verder te versterken.
Carrefour’s blockchain voor de voedselketen
Ongeveer een jaar geleden lanceerde Carrefour in samenwerking met IBM een blockchain om consumenten meer transparantie te verschaffen in de voedselketen. Producten die op deze blockchain zijn geregistreerd zijn tot in detail terug te traceren tot aan de oorspronkelijke producent.
Daarmee kunnen klanten die willen weten of een product wel voldoet aan hun persoonlijke (veiligheids)eisen of ethische standaarden via een QR-code allerlei relevante informatie opvragen.
Bijvoorbeeld informatie over wanneer en waar het geproduceerd is, de verpakkingsdatum en hoe lang het transport duurde. Maar ook over gebruikte bestrijdingsmiddelen en of het product genetisch gemodificeerd is.
Initieel startte het project met alleen de vrije-uitloop kip waar Carrefour jaarlijks zo’n 1 miljoen stuks van verkoopt. Inmiddels is dat uitgebreid naar ongeveer 20 producten waaronder eieren, kaas, melk, sinaasappelen, tomaten, zalm en gehakt.
Volgens Emmanuel Delerm, Carrefour’s blockchain projectmanager, heeft de voedselblockchain een positief effect gehad op de verkoopcijfers. Zo zagen zij onder andere een stijging in de verkoop van pomelo’s en presteerde de blockchain kip beter dan de niet-blockchain kip.
“The pomelo sold faster than the year before due to blockchain,… We had a positive impact on the chicken versus the non-blockchain chicken.” Emmanuel Delerm, Carrefour blockchain projectmanager
Het initiatief bleek het meest succesvol in de Chinese markt waar Carrefour met 231 ‘hypermarkets’ actief is. Daar is het inscannen van QR-codes al langer ingeburgerd. Maar ook in Italië en thuisland Frankrijk bleek de blockchain populair.
Consumenten besteedden daarnaast relatief veel tijd aan het lezen van de informatie, soms wel anderhalve minuut.
Bouwen aan vertrouwen in Carrefour via blockchain
Het succes komt volgens Delerm omdat klanten steeds vaker nieuwsgierig zijn naar informatie over de oorsprong van producten en willen weten hoe er met dieren wordt omgegaan.
Millennials kopen volgens hem dan ook minder, maar wel betere producten voor zowel hun gezondheid als het milieu.
“Millennials are buying less but buying better products for their health, for the planet,” – Emmanuel Delerm, Carrefour blockchain projectmanager
Wegens het succes wil Carrefour dit jaar de voedselblockchain met nog eens 100 producten uitbreiden. Het richt zich daarbij in de eerste instantie op producten waar consumenten extra geruststelling en zekerheid over willen hebben, zoals babyvoeding en organische producten.
Later is het de bedoeling dat ook andere producten dan voedingswaren, bijvoorbeeld kleding, via de blockchain zijn te volgen.
Op die manier wil Carrefour gestaag het vertrouwen van de consument in de blockchain-producten versterken. Als een soort keurmerk voor betrouwbare producten.
“You are building a halo effect – ‘If I can trust Carrefour with this chicken, I can also trust Carrefour for their apples or cheese.’” Emmanuel Delerm, Carrefour blockchain projectmanager
Carrefour’s blockchain initiatieven zijn vooral op eigen producten gericht, maar niet uitsluitend. Zo werkte het ook samen met Néstle om via de blockchain aan te tonen dat een aardappelpuree van uitsluitend Franse aardappelen is gemaakt.
Vooralsnog werkt Carrefour samen met IBM aan de blockchain via het IBM Food Trust initiatief. De supermarktgigant is echter ook al begonnen aan de ontwikkeling van een eigen permissioned blockchain.
Carrefour
Carrefour is een Franse multinational met supermarkten in ruim 30 landen verdeeld over vijf continenten.
Met meer dan 12.300 winkels wereldwijd, waaronder ruim 1500 ‘hypermarkets’, is Carrefour één van de grootste supermarktketens ter wereld. Het bedrijf telt zo’n 350.000 werknemers en heeft een jaarlijkse omzet van €78 miljard.
Bron: Reuters
Beeldmateriaal: Wikimedia Creative commons