TikTok doet betaalde promotie van cryptocurrency’s in de ban

643 totale weergaven
|

Influencers op TikTok mogen geen bitcoin en andere cryptocurrency's meer promoten tegen een vergoeding. Het platform zet een dikke streep door alle content die financiële diensten aanprijst. Daar valt de wereld van bitcoin ook onder.

Andere markten die hierdoor worden geraakt zijn bijvoorbeeld creditcards, Forex-bedrijven en ook leningverstrekkers. De nieuwe aanpak is onderdeel van een update aan het beleid rondom 'branded content'

Koop gemakkelijk en snel Bitcoin bij Bitvavo. Ga aan de slag en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000 !

TikTok en bitcoin

Volgens Daily Mail is deze maatregel een direct gevolg van de promotie van investeringen met een te hoog risico. Veel accounts promoten piramidespelen en andere malafide constructies.

Het is afwachten hoe dit uitpakt voor influencers die het houden bij bitcoin, maar voorlopig lijkt het erop dat ook dit onderwerp hier onder valt. Wel lijkt het erop dat ook bestaande reguliere financiële dienstverleners hier last van gaan hebben. In onze industrie kun je denken aan brokers en cryptobeurzen.

Toch staat de deur nog wel op een kiertje. Sommige partijen komen door de ballotagecommissie van advertenties, maar in principe kunnen bitcoinbedrijven dit ook vergeten.

Marketingmanagers van bedrijven die actief zijn op TikTok zullen snel met een ander plan moeten komen.

Let op: analyses of simpelweg praten over bitcoin zonder tegenprestatie mag nog wel. Onderstaande praktijken zijn dus nog toegestaan.

Aanleiding voor verbod

Deze beslissing komt niet helemaal uit het niets. Eerder lag het platform al onder vuur door de grote hoeveelheid oplichters en rare partijen die via influencers hun producten aan de man proberen te brengen.

Het verbod is vrij breed: het aanraden van een aandeel is verboden, maar het is vooral bedoeld om mensen die grote rijkdommen beloven te weren van het platform. TikTok is echter blijkbaar van de botte bijl: ze hakken het hele segment direct weg.

In het Verenigd Koninkrijk bracht de Financial Conduct Authority in februari een rapport uit over de manier waarop TikTok wordt gebruikt om te adverteren. Volgens de financiële waakhond richten de advertenties zich vooral op jonge en naïeve investeerders die snel rijk willen worden.

Lees meer over:
Bitcoin nieuws

    Door: Robin Heester

    Robin is een zeer ervaren Bitcoin schrijver. Sinds 2016 is hij al bezig met cryptocurrency. Nu al geruime tijd vooral bezig met Bitcoin. Hup Bitcoin! :)...