Vanaf vandaag accepteert Google weer advertenties van Bitcoin bedrijven

Google heeft een verbod op bitcoin- en crypto-advertenties opgeheven. Al meer dan drie jaar, sinds maart 2018, was het onmogelijk om reclame te maken voor Bitcoin-gerelateerde diensten.

Bitcoin ‘ads’

Vanaf vandaag (3 augustus) kunnen bitcoin- en cryptobedrijven weer adverteren op de zoekgigant, en daarmee indirect op veel meer websites die deel uitmaken van zijn platform. Denk onder andere aan YouTube.

Koop gemakkelijk en snel Bitcoin bij Bitvavo. Ga aan de slag en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000 !

Als je al wat langer meegaat in de cryptomarkt, kun je de reeks van ‘bans’ wel herinneren. In 2018 werden Bitcoin advertenties achter elkaar op verschillende platformen verboden. Google, Facebook en meer websites vonden de hype een gevaar. Ook waren er enorm veel scams in omloop, die deden alsof ze met bitcoin te maken hadden.

De kans is nu groot dat je Coinbase te zien krijgt als ’topresultaat’, als je in de Verenigde Staten zoekt naar een cryptobeurs. Het gaat overigens vooralsnog enkel om ‘ads’ voor de Amerikaanse markt:

“Vanaf 3 augustus kunnen adverteerders die cryptobeurzen en -wallets aanbieden voor de Verenigde Staten, adverteren voor die producten en services.”

Vanaf vandaag accepteert Google weer advertenties van Bitcoin bedrijven

Verruiming van de regels

Het was al langer bekend dat deze verruiming van de regels eraan zaten te komen. Google maakte deze stap al in juni bekend. Vandaag is dus de dag dat de nieuwe regels van kracht gaan.

Het is echter niet makkelijk om als bedrijf advertenties te kopen. Er zijn een aantal strenge vereisten. Zo moet het bedrijf geregistreerd zijn bij de FinCen of een bank, en moet het “voldoen aan relevante wettelijke vereisten, op zowel staats- als federaal niveau.” De FinCen is de Financial Crimes Enforcement Network. Dit is een onderdeel van het Amerikaanse ministerie van Financiën dat zich bezig houdt met financiële transacties.

Het blijft een mooi principe: Bitcoin heeft zelf geen marketingbudget. Anderzijds wordt de marketing gedaan door bedrijven die baat hebben hij een florerend ecosysteem.

Hetzelfde geld voor ontwikkelaars van de Bitcoin Core software: Bitcoin kan deze developers niet zélf in dienst nemen, maar het zijn de bedrijven uit de industrie die hun steentje bijdragen. Bitcoin heeft geen pre-mine, officiële foundation of leider: alles groeit organisch en vanuit de community.

Wil je op de hoogte blijven over alle ontwikkelingen? Kom dan eens langs in onze Telegram chat, en download ook vooral onze Android Nieuws app of iOS Nieuws app!