FTX profiteert van sponsoring sportteams en ziet groei in volume

Het is bijna lastig om tegenwoordig een professionele sportclub of competitie te vinden zonder tenminste een aantal samenwerkingen met cryptobedrijven. Gisteren nog kondigde het grote Crypto.com aan de naamrechten van de Los Angeles arena, het voormalig Staples Center, voor een periode van 20 jaar te hebben overgenomen voor 700 miljoen dollar.

Het in Hong Kong gevestigde bedrijf heeft eerder ook al een deal gesloten met de Philadelphia 76ers waarmee ze voor 6 jaar op het shirt van de club komen te staan. Daarnaast heeft het bedrijf deze zomer een 5-jarige deal met de Formule 1 gesloten waarmee ze tijdens events van de F1 in de picture komen te staan. Maar Crypto.com is niet de enige die zich roert in de sportmarkt, ook FTX en Coinbase zijn druk doende als het gaat om deze deals.

Koop gemakkelijk en snel Bitcoin bij Bitvavo. Ga aan de slag en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000 !

Binance verliest terrein aan de sportbeurzen

Op basis van volume is Binance nog altijd de grootste cryptobeurs ter wereld, maar ze beginnen langzaam maar zeker die dominante positie te verliezen. Relatief kort geleden was Binance nog verantwoordelijk voor 58 procent van het handelsvolume in de markt, maar inmiddels is dat teruggevallen naar 45 procent. Terwijl Coinbase, Crypto.com en FTX juist terrein winnen.

Dat bewijst niet meteen dat de toename van het volume bij de beursplatforms met sportdeals is toe te wijzen aan die deals, maar het lijkt een logisch verband.

Enkele dagen geleden Twitterde FTX CEO Sam Bankman-Fried trots een screenshot met de volumes van zijn bedrijf dat nu op een comfortabele tweede plek staat achter Binance. Iets waar we Bankman-Fried de laatste tijd steeds vaker over horen op het populaire Twitter.

Naamsbekendheid is speerpunt van strategie FTX

"Wanneer we hoorden dat vrijwel niemand die zijn eerste stappen in de crypto-wereld wilde zetten nog van FTX had gehoord, wisten we dat er iets moest veranderen," zo gaf Bankman-Fried aan tegenover Decrypt en Yahoo. Dat is een belangrijke onderdeel van de reden waarom FTX nu zoveel geld uitgeeft aan sportmarketing.

Een recent onderzoek van de Morning Consult wijst uit dat Bankman-Fried weleens gelijk kan hebben. Daaruit kwam namelijk naar voren dat 39 procent van de volwassenen weleens van cryptocurrency heeft gehoord, maar dat dit getal bij sportliefhebbers op 47 procent ligt. Een significant verschil.

27 procent van de sportfans geeft aan ook daadwerkelijk cryptocurrency te bezitten. Daarbij lijkt het er ook op dat de bekendheid met crypto schaalt naarmate iemand aangeeft een grotere sportliefhebber te zijn. 66 procent van de sportfans die zichzelf als "fanatiek" bestempelen zijn bekend met cryptocurrency's en 72 procent van de mensen die op wedstrijden wedden zijn bekend met cryptocurrency's.

Het lijkt er dan ook op dat we de komende jaren steeds meer de namen van grote beursplatformen kunnen verwachten langs de lijn bij sportwedstrijden. Wat uiteindelijk ook weer een goede zaak is voor de adoptie van bitcoin.

    Door: Thom Derks

    Thom is al jaren van de partij als het gaat om de verslaggeving over bitcoin, macro-economische ontwikkelingen en alles wat de toekomst van de digitale munt zou beïnvloeden....