Disclaimer
Wanneer je via affiliate links in onze content een aankoop doet, kunnen wij een commissie verdienen zonder extra kosten voor jou. Door deze website te gebruiken ga je akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.

VS drukt Europa met aardgas: Wat betekent het voor Bitcoin?

VS drukt Europa met aardgas Wat betekent het voor Bitcoin 1180
Leestijd
4 Min
Leestijd
4 Min

Europa is steeds afhankelijker van de Verenigde Staten als het gaat om aardgas. Hiermee kan de VS Europa zwaar onder druk zetten. Dit kan voor grote geopolitieke onzekerheid zorgen. 

In dit artikel bespreken we de cijfers, waarom ze belangrijk zijn en wat ze betekenen voor Bitcoin (BTC)!

Europa steeds afhankelijker van de VS met aardgas

De European Economic Area (EEA) is steeds afhankelijker van Amerikaans aardgas. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Clingendael, Ecologic Institute en Norwegian Institute of International Affairs. In 2025 is de import van Amerikaans Liquid Natural Gas (LNG) met 51% gestegen, vergeleken met 2024.

59% van al het gas dat in de EU gebruikt wordt, is afkomstig uit de VS. 38% van het gas is afkomstig uit landen buiten de EEA. Dit betekent dat slechts 3% van al het gebruikte gas in Europa zelf geproduceerd wordt.

In de tijd dat Europa besloot van Russisch aardgas af te stappen, zijn we nu steeds afhankelijker geworden van de VS. Nu lijkt de VS een steeds grotere dreiging voor Europa te zijn. Ze dreigen met een handelsoorlog en willen Groenland annexeren. Dit levert grote geopolitieke risico’s op.

Het vervangen van Rusland door de VS

In het rapport laten de onderzoekers weten dat het Europese Parlement een nieuwe wet heeft goedgekeurd waarmee ze gas en olie import vanuit Rusland willen afbouwen. Het oorspronkelijke idee was ‘diversificatie’.

De onderzoekers waarschuwen dat de wet de diversificatie omtovert in alleen de eliminatie van Russische import. Raffaele Piria, Senior Fellow van Ecologic Institute, zei hierover:

“Diversificatie kan niet betekenen dat we een dominante leverancier vervangen door een andere. Europa heeft een duidelijke definitie van diversificatie en een strategie die de hedendaagse geopolitieke realiteiten reflecteert nodig. Historisch gezien werd inmenging van de Amerikaanse overheid in de gasmarkten om druk uit te oefenen op Europa als ondenkbaar beschouwd. In de huidige geopolitieke context is deze aanname twijfelachtig.”

Het rapport roept Europese wetgevers op om echt te diversifiëren. Louise van Schaik, Head of Unit EU & Global Affairs van Clingendael, zei hierover:

“Echte energiezekerheid vereist een versnelde inzet van hernieuwbare energiebronnen en elektrificatie in eigen land om de import van gas en olie geleidelijk af te bouwen, en niet alleen een verschuiving in de leveranciers van fossiele brandstoffen. Op korte en middellange termijn zullen we nog steeds gas nodig hebben en daarom moeten EU-wetgevers streven naar daadwerkelijke diversificatie van leveranciers en transportroutes, en nationale diversificatieplannen moeten dit duidelijk weerspiegelen.”

Kortom, op de korte en middellange termijn is het een onmogelijke taak om volledig van niet-EEA aardgas af te stappen. Hierdoor laat de afhankelijkheid van de VS een pijnpunt voor Europa zien.

Wat gebeurt er als dit een crisis wordt?

Het is duidelijk dat de energietransitie op de lange termijn de oplossing is, maar die is te traag voor de huidige crisis. Als de VS ervoor kiest om aardgas te gebruiken als drukmiddel voor Europa, kan dit voor grotere problemen zorgen.

Ze zijn al actief druk aan het zetten door heffingen in te voeren, maar het verminderen of duurder maken van aardgas kan de positie van de EU een stuk lastiger maken. Voor de gaskosten in het blok kan het zorgen voor enorme stijgingen.

Dit levert grote schaarste en onzekerheid op. Deze schaarste kan prijzen omhoogduwen, wat vervolgens inflatie kan veroorzaken. De inflatie in de EU staat op 1,9%, wat erg laag is. Een gascrisis kan dit echter veranderen. Dit kan structurele inflatie veroorzaken.

Aan alle kanten komt er dan onzekerheid in de Europese markt. Dit zorgt ervoor dat mensen op zoek gaan naar veilige havens. Uit historische gegevens blijkt dat vooral goud hiervoor wordt gebruikt, maar ook Bitcoin wordt steeds populairder.

Wat betekent dit voor Bitcoin?

Bitcoin is misschien volatieler dan goud, maar biedt unieke voordelen. Het is digitaal. Dit betekent dat het altijd te verhandelen is en opslag veel makkelijker is. In tijden van geopolitieke onzekerheid kan dit niet-fysieke juist mensen naar Bitcoin toe trekken.

Veel kapitaal wordt opgeslagen in het traditionele financiele systeem. Dit is ook het geval met goud. Om deze systemische risico’s te vermijden, kan Bitcoin een voordelig alternatief zijn.

We hebben tijdens eerdere onzekerheden ook gezien dat dit een grote impact op de coin kan hebben. Als BTC massaal wordt gekocht, wordt het aanbod minder. Als de vraag aan blijft houden, kan dit voor een flinke prijsstijging zorgen.

Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet

Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet

  • Meer dan 60 chains beschikbaar voor alle crypto
  • Vroege toegang tot nieuwe projecten
  • Hoge staking belongingen
  • Lage transactiekosten
Let op: cryptocurrency is een zeer volatiele en ongereguleerde investering. Doe je eigen onderzoek.
Wij hanteren een strikt redactioneel beleid dat gericht is op feitelijke nauwkeurigheid, relevantie en onpartijdigheid. Onze content, gecreëerd door vooraanstaande experts uit de industrie, wordt nauwgezet beoordeeld door een team van ervaren redacteuren om te zorgen voor naleving van de hoogste normen in rapportage en publicatie.

Door: Marijn van Leeuwen

Technisch analist & crypto expert

Marijn van Leeuwen is een fanatieke tekstschrijver met een sterke focus op de cryptowereld. Hij brengt jarenlange ervaring in het schrijven over cryptocurrency naar bitcoinmagazine.nl. Zijn diepgaande kennis van SEO en marketing, gecombineerd met zijn passie voor crypto, maakt hem de perfecte aanwin...

Lees meer over BTCEuropaVS