Chris Larsen (Ripple) schoffeert bitcoiners met suggestie voor PoS

Chris Larsen van Ripple en Greenpeace USA besteden $5 miljoen aan een campagne om duidelijk te maken dat bitcoin een stuk milieuvriendelijker zou zijn als het overgaat van Proof-of-Work naar iets anders. Bitcoiners reageren vernietigend.

Proof-of-Work is vies

In een twitterdraad die de aftrap is van een bredere campagne in onder andere de Wall Street Journal en New York Times heeft Chris Larsen, directeur en mede-oprichter van Ripple, aangegeven dat het mechanisme om consensus over bitcointransacties via Proof-of-Work (PoW) verkrijgen veel te energie-intensief en dus milieuvervuilend is. Hij pleit voor een alternatief en wijst, zonder het daadwerkelijk als alternatief te benoemen, naar Proof-of-Stake (PoS) van Ethereum als goed voorbeeld.

Koop gemakkelijk en snel Bitcoin bij Bitvavo. Ga aan de slag en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000 !

De campagne heet ‘Change the Code, not the Climate’. De komende maanden wordt advertentie in grote publicaties benut om de boodschap over te brengen. Leden van Greenpeace gaan via een ‘grassroots’-campagne ook meedoen om de boodschap uit te dragen. Het idee is dat de campagne zou kunnen aanslaan, omdat de negatieve gevolgen, zoals geluidsoverlas, nu ook merkbaar worden in sommige plaatsen waar gemined wordt.

Bitcoiners zijn boos

De reacties vanuit de Bitcoingemeenschap zijn, op zijn zachtst gezegd, niet mals.

Dan Held (Kraken) legde keurig uit waarom PoW wel een efficiënt systeem is, maar tweette vier uur eerder een heel andere reactie.

Plan B deed een voorzet voor een nieuwe kop boven een Bloombergartikel over het onderwerp: “Mede-oprichter Ripple wil Bitcoin veranderen in een shitcoin à la Ripple.” Waarop Willy Woo suggereerde dat hij dan ook maar $1 miljard aan bitcoin moest investeren in het nieuwe netwerk.

“Proof of Work IS Bitcoin,” tweette TXMC. “Het zal NOOIT Proof of Stake worden, want dan houdt het op Bitcoin te zijn. Besteed je energie aan het begrijpen hiervan als dat nog niet doet.”

De campagne vestigt niet alleen de aandacht op de energiediscussie rondom bitcoin, maar impliceert natuurlijk ook dat cryptovaluta die een ander consensusmechanisme hebben veel minder vervuilend en dus beter zijn. Zoals Ripple, het bedrijf van Chris Larsen.