gevorderd
517
De Amerikaanse spot Bitcoin (BTC) Exchange Traded Funds (ETF’s) kleurden in de eerste handelsdagen van het jaar overtuigend groen. Maar dat optimisme is in korte tijd volledig verdampt. In slechts drie handelsdagen stroomde er meer dan $1 miljard uit deze fondsen, waarmee vrijwel de volledige instroom van begin januari weer is weggevaagd. De cijfers onderstrepen dat institutionele beleggers momenteel weinig overtuiging tonen en vooral tactisch opereren.
Connect met "like-minded" crypto enthousiastelingen
- Leer gratis de basis van Bitcoin & trading - stap voor stap, zonder voorkennis.
- Krijg duidelijke uitleg & charts van ervaren analisten.
- Sluit je aan bij een community die samen groeit.
Meerdere dagen forse uitstroom bij Bitcoin ETF’s
Volgens gegevens van Farside Investors noteerden de elf Bitcoin ETF’s gezamenlijk een netto-uitstroom van $1,12 miljard over drie dagen. Dat is bijna evenveel als de $1,16 miljard die in de eerste twee handelsdagen van 2026 werd binnengehaald, zoals is te zien in de onderstaande figuur. Per saldo staat het netto resultaat in het nieuwe jaar daarmee vrijwel op nul.

Die verkoop drukt ook direct de BTC koers. De grootste cryptocurrency wist in de afgelopen dagen overtuigend de grens van $90.000 te doorbreken en wist een lokale piek boven de $94.000 te noteren. De recente ETF verkopen hebben echter de prijs snel weer terug rond de $90.000 gebracht.
Macro-onzekerheid zet markten in risk-off
Het bredere marktsentiment speelt hierbij een belangrijke rol. Wereldwijd wachten beleggers op duidelijke macro-economische signalen. Met name de aankomende Amerikaanse banenrapporten en een uitspraak van het Amerikaanse Hooggerechtshof zorgen voor terughoudendheid. In zo’n omgeving kiezen veel partijen voor een risk-off houding.
Zwakkere arbeidsmarktdata zouden de verwachting van toekomstige renteverlagingen kunnen versterken. Dat scenario is doorgaans gunstig voor risicovolle activa zoals crypto. Sterkere cijfers daarentegen vergroten de kans dat de Federal Reserve de rente langer hoog houdt. In dat geval blijft de onzekerheid bestaan en ligt een zijwaartse markt meer voor de hand.
Ook Ethereum ETF’s zien netto uitstroom
Niet alleen de BTC ETF’s staan onder druk. Ook de Amerikaanse Ethereum (ETH) fondsen laten de afgelopen dagen een negatieve balans zien. Op 6 januari was er nog een instroom van $114 miljoen, maar op 7 en 8 januari volgden uitstromen van respectievelijk $98 miljoen en $159 miljoen. In totaal komt dat neer op een nettoverlies van ruim $140 miljoen in drie dagen. Hoewel dit aanzienlijk is, blijft de uitstroom bij ETH duidelijk kleiner dan bij Bitcoin.
Opvallend is dat de nieuwere altcoin ETF’s juist relatief sterk blijven presteren. ETF’s rond XRP en Solana (SOL) zien vooralsnog bijna elke handelsdag instroom van kapitaal. Volgens data van Farside Investors zagen de zes Amerikaanse SOL fondsen op 8 januari een instroom van $13,6 miljoen, BTC en ETH zagen op dezelfde dag maar liefst $398 en $159 wegstromen.
Die instroom richting XRP en SOL ETF’s wijst op aanhoudende institutionele interesse in de altcoin markt. En dat is opvallend, want altcoins presteren vaak niet goed wanneer BTC bearish is en er onzekerheid heerst rondom macro-economische data. Voor een deel is de beperkte verkoop ook te wijten aan de jonge aard van deze fondsen, investeerders hebben pas net posities opgebouwd en zijn dus ook minder snel geneigd om winsten te verzilveren.
Best wallet - betrouwbare en anonieme wallet
- Meer dan 60 chains beschikbaar voor alle crypto
- Vroege toegang tot nieuwe projecten
- Hoge staking belongingen
- Lage transactiekosten



