Atlético Madrid komt met cryptomunt voor fans, maar wat is het nut?
Atlético de Madrid gaat een cryptomunt op de markt brengen. Dat doet de derde club van Spanje in samenwerking met Socios.com, een platform dat clubs faciliteert een fantoken te lanceren. Dat maakt Socios bekend in een persbericht.
De tweede voetbalclub van Madrid kende een prima afgelopen seizoen.
Atlético eindigde tweede in de Spaande competitie (La Liga) en sleepte aan het begin van het seizoen de Uefa Super Cup in de wacht. Europees gezien strandde het avontuur in de groepsfase.
Atlético Madrid en cryptomunt
Het uitbrengen van de token loopt via het platform Socios dat in handen is van een bedrijf met de naam Chiliz, gevestigd op Malta.
Het komt erop neer dat de fantoken fungeert als een soort stablecoin. In het geval van Atletico moet elke token twee euro gaan kosten.
Daarvoor krijgt een fan stemrecht, ze kunnen bijvoorbeeld – via het Socios platform – stemmen over zaken die de voetbalclub inbrengt. Maar is onduidelijk over welke zaken de fan mag meestemmen. Gaat het ook om structurele besluiten als: moeten wij deze spits aantrekken?
De andere functie van de token ligt meer voor de hand: houders van de token krijgen kortingen op bijvoorbeeld merchandise of spelletjes.
De vraag die dan rijst is: krijgt een tokenhouder ook voorrang bij bepaalde toegangskaarten voor een Champions League? Kan dat juridisch, laat staan of het ethisch handig om bepaalde fans ‘voor te trekken’.
Die vragen worden vooralsnog in het persbericht niet beantwoord.
Tokenstructuur
Maar hoe zit de tokenstructuur nu in elkaar? Naast de fantokens heeft Chiliz ook een ERC20-token CHZ op de markt gebracht (genoteerd aan de Binance beurs, red).
De totale voorraad is ongekend groot met 8,8 miljard aan CHZ tokens. In een private investeringsronde wist de onderneming $65 miljoen aan kapitaal op te halen. Investeerders zijn Binance, OK Blockchain Capital en FBG Capital.
Voetbalclubs en fans moeten bijvoorbeeld de CHZ token kopen om acties te lanceren of te kunnen stemmen op het Socios-platform.
De utility van de token is dus zeer mager te noemen en zeer afhankelijk van het aantal actoren op het platform.
Het idee is als volgt: elke club die zich bij het netwerk aansluit is een node in het Socios netwerk. Het is dus geen open netwerk zoals bitcoin, naar een gesloten netwerk van voetbalclubs.
Naast Atletico zijn ook Juventus, Paris Saint-Germain en West Ham United aangesloten. Daarmee kent het netwerk vier nodes.
Ter vergelijking: op het bitcoin netwerk heeft circa tienduizenden knooppunten die transacties op het netwerk valideren.
Experimenten
Een aantal clubs zijn aan het experimenteren met een eigen token. Nieuwssite Cointelegraph heeft onlangs een overzicht gepubliceerd van de lopende initiatieven.
Vooralsnog draait het om experimenten en is nog niet helemaal duidelijk wat een token toevoegt aan het ecosysteem van een voetbal – of sportclub. Een paar leuke weetjes: