Canada deelt richtlijnen voor reclame over bitcoin
Cryptobeurzen en brokers in Canada moeten zich houden aan nieuwe richtlijnen als het gaat om reclame en andere vormen van marketing. Zij krijgen de herinnering
Dat blijkt uit een bericht van de Canadese Securities Administrators. Dat is een overkoepelende organisatie voor de verschillende toezichthouders op effectenbeurzen.
Bitcoin wordt in veel landen niet aangeduid als ‘effect’ (zoals een aandeel), maar valt vaak wel onder het toezicht van dit soort partijen.
In het document vinden we verschillende voorbeelden over onwenselijk gedrag volgens de toezichthouders.
Wedstrijden en bijvoorbeeld tijdslimieten om investeerders aan te moedigen om snel te handelen uit angst om een investeringskans of een beloning te missen.
Reclame- en marketingstrategieën ontworpen om buitensporig risicovolle handel aan te moedigen, kan, afhankelijk van de omstandigheden, in strijd zijn met de verplichting van de om klanten eerlijk, oprecht en te goeder trouw te behandelen.
Regels
Het document is in samenwerking met een zelfregulerend orgaan vanuit de industrie samengesteld. In de regels is onder andere aandacht voor social media en dus ook veel vormen van marketing.
“We zijn bezorgd dat sommige van deze strategieën investeerders op ongepaste wijze zouden kunnen aanmoedigen om buitensporig risicovolle handel aan te gaan en risico’s te nemen die ze normaal zouden vermijden”, staat in het bericht.
Het is een oproep aan de industrie: “We willen eraan herinneren dat geregistreerde brokers een belangrijke rol spelen als poortwachters van de integriteit van de kapitaalmarkten. Ze mogen door handelen of nalaten geen gedrag vertonen of faciliteren dat de markt in diskrediet brengt.”
Als bedrijven bijvoorbeeld actief zijn op social media en hun producten rondom bitcoin aanprijzen, dan moet men daar verantwoording voor af kunnen leggen.
Zo moet je als bedrijf (blijkbaar) ook deze activiteiten bijhouden en goed in kaart brengen.
Er moet intern een persoon worden aangewezen die hier verantwoordelijk voor is. Uitlatingen online of in de marketing moeten gecontroleerd worden.
Kortom: bedrijven moeten verantwoordelijkheid nemen voor hun marketingactiviteiten.
Bitcoin in Canada
In Canada is bitcoin dus ook onderwerp van gesprek. Het land heeft naast verschillende bitcoin fondsen ook het voordeel dat er op veel plekken goedkope energie te vinden is.
Dat zorgt ervoor dat miners ook regelmatig kiezen voor Canada als land van bestemming.